[scheikunde] PH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

[scheikunde] PH berekenen

He Allemaal,

ik ben weer een stukje verder in mijn boek, en kom weer iets tegen wat mij niet helemaal duidelijk is.

Bereken de Ph van de volgende oplossingen:

a. Je vult 250 ml 0,2 M KOH (aq) aan met water tot 500 ml.

b. in 1.5 liter waterige oplossing is 0,006 mol H2SO4 opgelost.

c. 300 ml HCl (aq) met een molariteit van 0,04 wordt gemengd met 200 ml 0,06 M NaOH (aq) het totaal volume van het mengsel wordt 500 ml.

Bij a. weet ik dus niet of water invloed heeft... als ik gewoon de ph uitreken van 0,2 M KOH dan komt hier een ph uit van 13.3

er staat verder niets over reacties in mijn boek.

bij c. weet ik dat er een reactie optreed tussen het H+ uit het HCl en het OH- uit het NaOH.... maar hoe bereken ik dan de ph?

en hebben de hoeveelheden nog invloed?? bijvoorbeeld bij a. Ik weet namelijk dat M mol per liter betekend, en daar heb je 250 ml...

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen??

Bedankt!!

Berichten: 183

Re: [scheikunde] PH berekenen

bij a) moet je inderdaad eerst de concentratie berekenen van de KOH met de formule c1*V1=c2*V2

c1=0.2M

V1=250ml

V2=500ml

en deze nieuwe concentratie invullen in de formule van de pH voor een sterke base.

b) concentratie uitrekenen = aantal mol / volume

en dan invullen in de formule van een sterk zuur

c) HCl + NaOH -> NaCl + H2O

Je ziet dus dat al de HCl en al de NaOH opreageerd naar NaCl.

De pH van dergerlijk zout (bekomen uit een sterk zuur en sterke base) is gelijk aan 7

Berichten: 48

Re: [scheikunde] PH berekenen

he bedankt.

ik heb iets geprobeerd... zou je even kunnen controleren tot hoever het goed gaat?

a.

0.2M*250ml=0.1M*500ml

0.1 [log] = -1

poh = 1

14-1= 13

De ph is hier dus 13

b.

0.006/1.5=0.004

maar er staat in de formule H2

dus moet je die 0.004 x 2 doen???

en dan op [log] drukken ??

c

ik moet de ph berekenen... kun je deze vraag misschien iets meer verduidelijken...

Verder heb ik ook nog deze:

d. Je hebt 500 ml 0.5 M HNO3 (aq) en je vult dit aan met 500 ml 0.2 M Ba(OH)2 (aq) tot een totaal volume van 1 liter. Ook hier treedt een reactie op tussen H+ en OH-

help?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] PH berekenen

Rianne, je schrijft overal ph Ph of PH, maar de juiste schrijfwijze is pH. De kleine p is de afkorting van de wiskundige operatie "negatieve logarithme", en de grote H staat voor [H+]

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] PH berekenen

Belgjm schreef:c) HCl + NaOH -> NaCl + H2O
bij c is de eigenlijke reactie H++OH- -> H2O

je weet de molariteiten en de volumes dus kan je de concentraties van H+ en OH- berekenen

n(H+) = x mol = 0.04x0.300

n(OH-)= y mol = 0.06x0.200

dus x mol gaat reageren met y mol. dan weet je dmv de coefficienten hoeveel mol x of y je nog overhebt na de reactie.

hieruit kan je dan de concentratie berekenen door te delen door het volume (500ml)

pH = -log[H+]

of

pOH= -log[OH-] => pH= 14-pOH

hopelijk heb je hier iets aan!
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] PH berekenen

d. Je hebt 500 ml 0.5 M HNO3 (aq) en je vult dit aan met 500 ml 0.2 M Ba(OH)2 (aq) tot een totaal volume van 1 liter. Ook hier treedt een reactie op tussen H+ en OH-
ook hier heb je weer de reactie

H++OH- -> H2O

je werkt hier volgens hetzelfde principe als bij c: ook hier reken je eerst het overeenkomstige aantal mol voor H+ en OH- uit en kijk je hoeveel er nog overblijft na de reactie

je moet hier wel rekening houden met Ba(OH)2 -> Ba2+ + 2OH-

veel succes
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Reageer