isosteer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 152

isosteer

Hallo iedereen! Ik zit met een probleempje. In mijn cursus komt namelijk een begrip voor dat ik niet begrijp en op internet vind ik nergens een echte verklaring. Het gaat over de zin "S is isosteer voor CH2". Het begrip isosteer snap ik gewoon niet echt. Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt!

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: isosteer

Ik heb de term niet eerder gehoord, maar aangezien ik er 'sterisch' in herken zou ik zeggen dat ze bedoelen, dat S met 2 bindingen dezelfde geometrie heeft als CH2? Dat is volgens mij nog zo ook... ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: isosteer

Je komt in de buurt Maarten... onder isosteren wordt verstaan: atomen/groepen met (ongeveer) dezelfde electronische (lading en/of waterstofbrug-vormende) en geometrische (aantal bindingen etc) eigenschappen .

Simpelste voorbeelden; S en O, C en Si, maar bijv. ook NO2 en COO-.

S en CH2 zijn dit ook in verband met hun geometrie (tetraedrisch en bivalent) en hun karakter (hydrofoob), hoewel ik dit niet het duidelijkste voorbeeld vindt!

In mijn werk zijn dit soort groepen (in bredere zin "bio-isosteren" genoemd) belangrijk voor het "optimaliseren" van een biologisch actief molecuul, bijv. om een toxische werking kwijt te raken, maar verder zo min mogelijk aan het molecuul te veranderen....

Het hele gebeuren staat goed uitgelegd in deze presentatie -> kilk!

Berichten: 161

Re: isosteer

Dus is KILK een isosteer van KLIK??? ;) Het heeft dezelfde electronische eigenschappen.....(een mooie presentatie; ik vind het knap dat jij dat allemaal weet te vinden!)

Berichten: 2.035

Re: isosteer

Voor m'n werk heb ik nu eenmaal de hele electronische chemische wereld nodig ;)

Ik laat de "kilk" maar staan... inderdaad een mooi aanschouwelijk voorbeeld! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: isosteer

De term isolobaal wordt hier toch ook voor gebruikt?

Berichten: 2.035

Re: isosteer

Ik dacht dat "isolobaal" te maken heeft met de HOMO's en de LUMO's van twee structuren (of moleculen).... dus gelijke symmetrie, zelfde bezetting en (uiteraard) gelijk in aantal ;)

"Isosteer" is wat dat betreft een veel breder begrip!

Berichten: 11

Re: isosteer

Kan iemand mij misschien de begrippen HOMO en LUMO uitleggen? Ik begrijp er eerlijk gezegd niets van..

Alvast heel erg bedankt!

Berichten: 11

Re: isosteer

ik heb deze vraag trouwens ook gesteld bij discussie.. met wat meer info..

zou iemand daar misschien even naar kunnen kijken? Bedankt!

Juul

Reageer