IS de aarde een magneet?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 17

IS de aarde een magneet?

Als de aarde een magneet is moet er toch ook een tegenpol bestaan bv -+- botst tegen elkaar.

Dit is een vraag die ik me al geel lang stel. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: IS de aarde een magneet?

Ja, de aarde is een magneet, en nee, een magneet heeft geen tegenpool. De polen in een magneet heten Noord en Zuid, en elke magneet heeft zijn eigen tegenpool, dus elke magneet heeft een eigen noord en een eigen zuidpool. Zo ook de aarde.

Ik heb je bericht even verplaatst naar de Chillout Lounge, want dit is een scheikunde forum!

Berichten: 161

Re: IS de aarde een magneet?

De aarde is geen magneet; de aarde is een ELEKTROMAGNEET. Het magnetisch veld wordt veroorzaakt door de ijzerhoudende kern en de draaing van de aarde en het aard magnetisch veld is niet vast; het verschuift voortdurend (een heel klein beetje) en eens in de zoveel duizend jaar draait het magnetisch veld zelfs om. De noordpool en zuidpool op aarde zijn gelegen op de (denkbeeldige) as waar de aarde om draait, het magnetisch noorden ligt niet op de zelfde plaats.

Berichten: 17

Re: IS de aarde een magneet?

Dus de aarde draait en en maakt elektro-magnetisme als ik het juist begrijp.

Hoe maakt hij (de aarde) die elektro-magnetisme dan?

Berichten: 17

Re: IS de aarde een magneet?

ik bedoel:L hoe ontstaat het?

Berichten: 2.035

Re: IS de aarde een magneet?

Het magnetisme wordt opgewekt doordat er in en rond de aardkern stromen lopen, die door interactie met de kern van de aarde (gesmolten ijzer en nikkel) een enorm magneetveld opwekken... dit veld strekt zich uit tot ver voorbij de aardkorst (dus de ruimte in!) ;)

Omdat zowel de stromen als de samenstelling van de kern niet constant zijn, veranderen de polen van de "magneet aarde" continu van plaats....

Berichten: 2.399

Re: IS de aarde een magneet?

De aarde is geen magneet; de aarde is een ELEKTROMAGNEET. Het magnetisch veld wordt veroorzaakt door de ijzerhoudende kern en de draaing van de aarde en het aard magnetisch veld is niet vast; het verschuift voortdurend (een heel klein beetje) en eens in de zoveel duizend jaar draait het magnetisch veld zelfs om. De noordpool en zuidpool op aarde zijn gelegen op de (denkbeeldige) as waar de aarde om draait, het magnetisch noorden ligt niet op de zelfde plaats.
Dat is niet de omschrijving van een elektromagneet. Gerichte metalendeeltjes lijkt mij hetzelfde als een gewone magneet.

Elektromagnetisme is het opwekken van een magneetveld door een elektrischestroom. Ik mis de complete uitleg in jouw verhaal waar de stroom vandaan komt en welke rol deze speelt.
Het magnetisch veld wordt veroorzaakt door de ijzerhoudende kern en de draaing van de aarde en het aard magnetisch veld is niet vast;
Wanneer je bedoelt dat de ijzerhoudende kern de draad is en de aarde het draaiende magneteetveld, dan zou het een dynamo zijn en dus precies het omgekeerde van een elektromagneet.

Ik bevestig/bestrijd niet het feit of de aarde een elektromagneet is (ik weet het antwoord niet) maar deze theorie roept bij mij meer vragen op als het beantwoord.

Berichten: 2.035

Re: IS de aarde een magneet?

Misschien dat dit verhelderend werkt -> klik ;)

Berichten: 2.399

Re: IS de aarde een magneet?

Dankje herman

Ik quote even het stukje dat in je link wel beschreven staat maar ik hier dus miste
The magnetic field of Earth is caused by currents of electricity that flow in the molten core.
Dat is essentieel wanneer je beweert dat de aarde een elektromagneet is. Dit kan ik nu begrijpen ;)

Reageer