Springen naar inhoud

waarom valt de maan gewoon niet op de aarde?

• Log in om te kunnen reageren

siddhartha

siddhartha

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2006 - 05:52

Hoe komt het dat de maan rond de aarde draait?
Als de aarde een zwaartekracht heeft hoe komt het dan dat de maan gewoon niet tegen de aarde botst. En als hij niet aangetrokken wordt door de aarde waarom gaat hij dan gewoon niet steeds rechtdoor? ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2006 - 06:20

De maan wordt wel door de aarde aangetrokken. Daarom buigt zijn richting steeds naar de aarde toe. Het is alleen zo dat hij om de aarde heen blijft vallen.

Als je de maan stil zou zetten en dan loslaten, dan zou hij wel gewoon op aarde vallen.

Ook dit is geen scheikundevraag, dus verplaatst naar de chillout lounge.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2006 - 06:55

Volgens mij is er een evenwicht tussen ½ mv2 en mgh dat de maan in zijn baan houdt. Dit kun je vereenvoudigen tot ½ v2 = gh.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2006 - 07:16

Nee, nee, nee: de wet van behoud van energie stelt niet E1 = E2, maar E1+E2=constant. En bij dit soort afstanden mag je geen mgh gebruiken voor de potentiele energie: de afstand tot de aarde is dusdanig groot dat de zwaartekrachtsaccelleratie belangrijk kleiner is geworden. "g" is dus niet constant. Je moet om de juiste potentiele energie te berekenen gewoon de integraal van F(h) dh maken tussen een botsing (6000km) en de normale aard-maan afstand (384000km)

Als er een snelheidscomponent in de richting van de lijn aarde-maan is, dan krijg je daarmee een elliptische baan.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 13:22

nevereasy zou dit geen beter forum voor jou zijn:

www.wetenschapsforum.nl ... ik denk dat je daar beter met je vragen terecht kunt dit lijkt mij meer fysica als chemie ..

mvg kevin

siddhartha

siddhartha

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 13:27

merci kevin

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2006 - 22:24

Chemici hebben ook een gedegen fysische en wiskundige opleiding achter de rug Kevin! ;)

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 11:00

dat weet ik maar het lijkt mij dat iemand die een natuurkundige of wiskundige opleiding heeft gedaan er waarschijnlijk net iets meer van weet ;) .. maar laten we ons anders maar gewoon aan het topic houden ipv een hele discussie over natuurkundig en wiskundig opleidingsniveau te gaan houden.

mvg kevin

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 11:18

Ik wilde maar aangeven dat het antwoord op de vraag in deze topic ook prima op dit forum gegeven kan worden... zie rwwh's post!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures