Springen naar inhoud

Wat betekent "koppel" bij auto's en motoren?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ErikSc

    ErikSc


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 16:42

Ik vraag me al een tijdje af wat men bedoelt met een koppel bij auto's en motoren. Zo las ik bv ergens dat trail motoren weinig vermogen hebben maar een 'hoog koppel'. Kan iemand mij ook eens uitleggen wat de relatie is tussen koppel en vermogen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2005 - 18:49

Vermogen is de hoeveelheid energie die per seconde aangeleverd kan worden. Koppel is hetzelfde als moment en bepaald met hoeveel kracht je op de wielen over kunt brengen. Je kunt nog zoveel vermogen hebben in een motor maar als deze niet overgebracht wordt naar de wielen dan heb je er nog niets aan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Sophia?

    Sophia?


  • >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 13:32

Motoren hebben bij een bepaald toerenaantal een maximaal koppel. Bij dit toerenaantal is de energieoverdracht op de as(sen) het meest efficient en zal een auto dus ook het zuinigst rijden.
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

#4


  • Gast

Geplaatst op 19 november 2005 - 23:29

Koppel is in de praktijk belangrijk om van je plaats te komen. Zo heeft een trekker een erg hoog koppel en kan deze dus in de bagger toch zware dingen verplaatsen. Maar je afstands bestuurbare auto met erg weinig koppel kan bijwijze van nog geen pak suiker verslepen.

Ook kun je niet straveloos op bvb je haakse sleiper een grotere schijf zetten, omdat je meer energie nodig hebt om die grotere schijf in beweging te brengen, die het aparaat simpel weg niet kan leveren. Dit geld b.v.b. ook bij het vliegwiel in een auto, door deze lichter te maken kom je snel op toeren, en door hem erg zwaar te maken misschien wel helemaal niet.

#5

wim600008149

    wim600008149


  • >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 19:35

Ik vraag me al een tijdje af wat men bedoelt met een koppel bij auto's en motoren.


Koppel is het moment van een kracht, uitgeoefend om een draai-as.
Het is het produkt van de kracht (Newton) met de afstand (meter) tussen
de rotatie-as enerzijds en de lijn waarlangs de kracht wordt uitgeoefend
anderzijds. Men spreekt dus ook wel van "verdraaiende kracht", en de
eenheid is dus Nm.

Vooral bij vrachtwagens en landbouwtractoren zoe je dat vooral de
koppel van belang is en veel minder het vermogen als het aankomt op
het kunnen voorttrekken van zware lasten. Een gemiddelde
landbouwtractor heeft, laat ons zeggen, 150 pk aan vermogen.
Een personenwagen met dit vermogen is tegenwoordig geen zeldzaamheid
meer. De tractor weegt echter veel meer, en heeft dus per kg veel minder
pk's aan vermogen dan een gemiddelde personenwagen. Toch trek je met
een tractor zware karren die je nooit met een gewone auto zou kunnen
trekken.

De mooiste uitleg vind je hier :
http://science.howst...s.com/fpte4.htm
en hier :
http://science.howst...s.com/fpte5.htm
en vooral hier :
http://www.squadra-t...en_vermogen.htm

#6

Oliebaron

    Oliebaron


  • >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 16:51

P(Vermogen) = Mw (moment) x Omega (2 x Pi x n)

Dit is de relatie tussen vermogen, moment en toerental.

#7


  • Gast

Geplaatst op 21 november 2005 - 17:16

koppel is een moment op een as welke een rotatiesnelheid heeft.
Het maximale koppel op deze as wordt gemeten door de as af te remmen en te meten hoeveel newton weerstand deze geeft op een meter afstand is zonder dat de rotatiesnelheid van de as afneemt. Een koppel van 1nm op een as met 100 rotaties per sec is evenveel vermogen(nm/sec is watt) als 100nm op de as met 1 r.p.sec de as welke dus snel draait en is makkelijker af te remmen dan de as die snel draait. vandaar dat de langzame trekker met evenveel pks als een auto moeilijker te stoppen is.Formule 1 motoren hebben relatief weinig koppel maar door hun grote toerentallen leveren ze veel vermogen In de praktijk zal een overvloed aan koppel omgezet worden in snelheid van het voertuig.

#8

Herwich

    Herwich


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2006 - 08:37

Zoals de formule al laat zien is er een direkte relatie tussen vermogen en koppel. Koppel heeft dus niet meer of minder te maken met trekkracht dan vermogen. Het feit dat een tractor zware karren kan trekken is louter afhankelijk van de transmissie van het vermogen cq koppel: als het vermogen bij een bepaald toerental met een hoge verhouding overgebracht op een as zal de as groter koppel kunnen overbrengen bij een evenredig lager toerental. Het vermogen blijft dus gelijk.

De in de autobranche vaak verheerlijkte hoge koppel bij dieselmotoren is misleidend. Immers, diesels maken in het algemeen minder toeren maar leveren bijv wel hetzelfde vermogen als een benzine motor. Door het lagere toerental heeft een diesel automatisch een hoger koppel. Echter zal de de overbrenging in de versnellingsbak een hogere verhouding hebben. Het prettige van een diesel is wel dat het maximale koppel bij een lager toerental bereikt wordt. Dit resulteert in hoger vermogen bij een lager toerental. Echtter, het vermogen zal bij een oplopend toerental minder snel stijgen.

Maw: een auto met een motor van 150pk kan uiteindelijk net zo zwaar trekken als ieder ander voertuig met hetzelfde vermogen.

#9

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 19:52

Ik vraag me al een tijdje af wat men bedoelt met een koppel bij auto's en motoren. Zo las ik bv ergens dat trail motoren weinig vermogen hebben maar een 'hoog koppel'. Kan iemand mij ook eens uitleggen wat de relatie is tussen koppel en vermogen.


Strikt genomen is er geen verband tussen koppel en vermogen.

Een stoomlocomotief levert een zeer hoog koppel, daarom kunnen zij ook zware lasten tegen een berg op trekken.
Een diesellocomotief levert minder koppel maar heeft meer vermogen. De dieselloc. zal daarom wel harder kunnen rijden op een vlak traject maar de zware lasten zoals van de stoomloc niet tegen de berghelling kunne optrekken.

Toch lastig.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

#10

Stennis

    Stennis


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2006 - 23:02

Hoi,

Hoe kan ik met een motorfiets met een maximaal koppel van 90 Nm,
het voorwiel van de motor (160 kg),
met mijzelf (ik lieg maar zeg maar 90 kg) erop,
van de grond krijgen.
Het koppel dat de as moet leveren lijkt mij veel hoger.
2500 N (=massa) x 0.4 meter (= arm zwaartepunt massa t.o.v. achteras) = 1000 Nm
Waar ga ik fout?

Groeten Stennis
(die zeer zelden met het voorwiel van de grond komt)

#11

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2006 - 20:08

Hoi,

Hoe kan ik met een motorfiets met een maximaal koppel van 90 Nm,  
het voorwiel van de motor (160 kg),  
met mijzelf (ik lieg maar zeg maar 90 kg) erop,  
van de grond krijgen.
Het koppel dat de as moet leveren lijkt mij veel hoger.
2500 N (=massa) x 0.4 meter (= arm zwaartepunt massa t.o.v. achteras) = 1000 Nm
Waar ga ik fout?

Groeten Stennis  
(die zeer zelden met het voorwiel van de grond komt)


Het koppel van het motorblok wordt door tandwielen overgebracht naar een hoger koppel.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

#12

Stennis

    Stennis


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 11:38

Hoi,

Het koppel op een rollenbank gemeten is ook altijd lager dan 1000 Nm.
Zit toch rond 70 a 90 Nm en wordt aan het achterwiel gemeten.

Groeten Stennis

#13

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 18:58

Hoi,

Het koppel op een rollenbank gemeten is ook altijd lager dan 1000 Nm.
Zit toch rond 70 a 90 Nm en wordt aan het achterwiel gemeten.

Groeten Stennis


Een koppel van 90 Nm is redelijk groot voor een motor, maar niet ongewoon.
Het koppel van 90Nm is waarschijnlijk van de krukas.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

#14


  • Gast

Geplaatst op 26 juli 2007 - 21:07

Een koppel van 90 Nm is redelijk groot voor een motor, maar niet ongewoon.
Het koppel van 90Nm is waarschijnlijk van de krukas.
Gr,
Henk



Heb je dat eigenlijk wel nodig veel koppel ?

#15

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2007 - 09:28

Heb je dat eigenlijk wel nodig veel koppel ?

Je hebt altijd een minimaal koppel nodig voor je voertuig in beweging te krijgen, wanneer je wat overschot hebt is het natuurlijk altijd beter.
Met een hoger koppel kan je makkelijk vertrekken met een wagen, iets meetrekken m.b.v. trekhaak, makkelijk bergop rijden, ...
Een hoog motorkoppel is dus meestal wel praktisch.

Let wel op, de quote die je gebruik van Wombat is over een motorfiets. Bij een auto is een koppel van 90Nm zeer laag, bij een motorfiets is dit al redelijk hoog.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures