[scheikunde] suikers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] suikers

Hoi,

We zijn op school bezig over suikers. Nu moet ik opgaven maken, waar de begrippen hemiacetaal, hemiketal en mutarotatie in voorkomen. Ik weet echter niet wat deze begrippen betekenen, kan iemand ze mij uitleggen?

Ook moet ik een paar keer een Haworth projectie formules tekenen, wat houdt dat in?

Berichten: 485

Re: [scheikunde] suikers

"De additie van een alcohol aan een carbonylverbinding geeft een halfacetaal. Onder invloed van een zuur kan een halfacetaal echter verder reageren met een tweede molecuul alcohol onder vorming van een acetaal"

(Engbersen, Inleiding tot de bio-organische chemie)

Hieronder twee plaatjes van een halfacetaal

Afbeelding

en een harworthstructuur (skelet)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] suikers

In het geval van suikers zijn de cyclische vormen van monosaccharides altijd hemiacetalen. In de open vorm zijn ze ketonen of aldehydes. De aanduiding hemiketaal is om aan te geven dat het halfacetaal uit een keton gevormd is, de aanduiding hemiacetaal of halfacetaal is geldig voor alle gevallen.

Bij de cyclisatie van een suiker kan de OH-groep van de hemiacetaal op twee manieren gericht zijn: naar boven of naar beneden of liever axiaal of equatoriaal. Mutarotatie is de overgang van de situatie waarbij de OH-groep de ene richting op staat, via de open vorm, naar de situatie waarbij de OH-groep de andere richting op staat.

Reageer