Factor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Factor

Ik heb de volgende proefopzet:

Ik bepaal de viscositeit van serum mbv een capillair. Als het serum boven een bepaalde waarde ligt bevinden zich te veel eiwitten in het serum met gevolgen voor de patïent.

De capillair is geijkt met fysiologisch zout. Dat wil zeggen dat exact 2 ml fys zout in een bepaalde tijd voor de capillair heen loopt. Vervolgens meet je hoe lang het serum er over doet om door dezelfde capillair te gaan.

Als je de doorlooptijd van het serum deelt door de geijkte doorlooptijd van het fys zout krijg je de relatieve viscositeit.

Nu heb ik de volgende onderzoeksvraag gekregen.

Kun je het serum ook verdunnen met fys zout en mbv een factor uitrekenen hoe hoog die was als je onverdund serum gebruikt.

Ik heb een test opstelling gemaakt dit 2x uitgevoerd

Hoeveelheid serum Relatieve viscositeit (duplo gemiddelde waarde)

2 ml serum 1.62

1.9 ml serum 1.57

1,8 ml serum 1.52

1,6 ml serum 1.41

Dit geeft een lineair verband met de functie: y = 0.518x + 0.5852 R2=0.9997

Aangezien dit lineair is kan ik toch een factor uitrekenen die er voorzorgt dat ik andere serum kan verdunnen en zo de onverdunde kan uit rekenen.

Maar hier zit ik dus vast. Hoe kan ik deze factor berekenen?

Heeft iemand een idee?

MvG Ron

Re: Factor

Hallo Ron,

Tijd = (gemeten tijd - 0,5852)/0,518

Ik heb nog wel een andere opmerking, je hebt een vergelijking gedaan met 1 (meng)serum en dat is niet voldoende om deze vergelijking te kunnen afleiden voor alle sera.

Je zult toch wel sera van minimaal 10 patienten moeten gebruiken om te kunnen zien of elke serum zich identiek gedraagt met een verdunning.

Ik zou ook zorgen dat er een paar sera tussen zitten met duidelijk afwijkende eiwitpatronen zoals met bv. een hoog transferrine, IgA ( dimeren) en IgM (pentameer)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Factor

Tijd = (gemeten tijd - 0,5852)/0,518
Aan deze functie heb ik niet zo veel. Dit is gewoon de lineaire functie ombuigen zodat ik kan interpoleren. Dat wist ik wel.

Ik hoopte dat ik hier een factor uit kan halen die ik in de functie kan passen:

(doorstroomtijd serum / doorstroomtijd fys (verdund) ) * Factor = Rel. Vis. (onverdund)

En volgens mij kun je die afleiden van de lineaire formule.
Ik heb nog wel een andere opmerking, je hebt een vergelijking gedaan met 1 (meng)serum en dat is niet voldoende om deze vergelijking te kunnen afleiden voor alle sera.

Je zult toch wel sera van minimaal 10 patienten moeten gebruiken om te kunnen zien of elke serum zich identiek gedraagt met een verdunning.

Ik zou ook zorgen dat er een paar sera tussen zitten met duidelijk afwijkende eiwitpatronen zoals met bv. een hoog transferrine, IgA ( dimeren) en IgM (pentameer)
Daar ben ik het wel mee eens. Ik ga nog een paar normaal patienten en een paar abnormale patienten testen. Dan zullen we zien of de factor in stand blijft.

MvG Ron

Berichten: 311

Re: Factor

Wat is er mis met een formule?

Re: Factor

formule y = 0.518x + 0.5852

Y= factor .x + constante

Er is geen mogelijkheid dat de constante in de factor kan worden ondergebracht.

of bedoel je toch iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Factor

Ik bedoel inderdaad iets anders.

Volgens mij moet het kunnen dat ik een verdunningsfactor kan berekenen waarmee ik ieder monster kan verdunnen en dan onverdund kan uit rekenen door de relatieve viscositeit te vermenigvuldigen met een verdunningsfactor om zo de onverdunde relatieve viscositeit van het serum te berekenen.

MvG Ron

Re: Factor

Hallo Ron,

Als je met een vaste verdunningsfactor werkt, dan kijk je met verschillende monsters bij die verdunning wat de factor is en moet dus geen verdunningsijklijn maken want die is bedoelt om bij verschillerde verdunningen de orrspronkelijke waarde terug te halen.

Bij 1,6 ml is de factor in jou tabel dus (X/1.41). 1.57

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Factor

Ik heb een verdunningsijklijn gemaakt om aan te tonen dat de verdunning ten opzichte van de uitkomsten lineair loopt. Indien de lijn niet lineair loopt heeft het ook geen zin om een factor te berekenen.

Nu wil ik dit ook nog testen met verhoogde patïenten monsters om er zeker van te zijn dat dit ook lineair loopt dus evenredig is.

Is dat het geval dan wil ik een factor toevoegen om zo de hoeveelheid serum voor het experiment te verminderen. Dus is er minder bloed afname mogelijk voor het experiment.

MvG Ron

Reageer