Kaliumferricyanide, ferrosulfaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

Kaliumferricyanide, ferrosulfaat

hallo,

weet iemand welke stof er ontstaat als ik kaliumferricyanide en ferrosulfaat met elkaar laat reageren.

het is een blauwe stof die niet oplost in water.

alvast bedankt.

Beryllium: kies de volgende keer even een duidelijkere titel, "onbekend" zegt zo weinig...

Berichten: 3.145

Re: Kaliumferricyanide, ferrosulfaat

Het gaat om de stof "pruisisch blauw", of "berlijns blauw".

Reactievergelijking, zeer sterk vereenvoudigd:

Fe2+ + Fe(CN)63- + K+ --> KFeFe(CN)6

Wat er in werkelijkheid gebeurt is nogal complex. Er ontstaat een stof, met Fe-Fe bindingen er in, waarin de beide Fe's verschillende oxidatie toestanden hebben (de ene heeft oxidatietoestand +2, de andere +3). Dit leidt tot zeer intens gekleurde stoffen. Verder bevat deze stof ook kalium ionen en uiteraard de cyano-groepen. Vandaar dat men veelal bovenstaande vergelijking weergeeft om op eenvoudige wijze aan te geven wat er ongeveer gebeurt.

Als je in veel meer detail naar deze reactie kijkt, dan zie je dat het resultaat van de reactie afhangt van de pH, maar ook van de temperatuur en concentratie van de oplossing. Je kunt kleuren krijgen van groenig blauw, tot zeer intens donker blauw/zwart.

Bij nadere beschouwing blijkt dan ook dat het product veel meer bevat dan alleen K, Fe-Fe en (CN). Door hydrolyse van het ijzer kunnen er OH-groepen in zitten (leidt tot meer groenige kleuren), de hoeveelheid K kan varieren, etc.

Als je hier meer van wilt weten, lees dan maar eens een artikeltje hierover dat ik ooit geschreven heb over deze klasse van verbindingen en dat ik op een fotografieforum heb aangeboden. Het gaat nl. om stoffen, die nogal veel worden toegepast in de fotografie voor allerlei kleureffecten (toning).

http://woelen.scheikunde.net/science/photo...rrocyanide.html

In deze pagina is ook een PDF file beschikbaar (toner.pdf), waar diep wordt ingegaan op de technisch/chemische kant van dit type verbindingen. Wie weet is het interessant voor je.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Kaliumferricyanide, ferrosulfaat

hardstikke bedankt woelen,

ik zou graag nog wat willen weten, nl.: -waar kan ik "pruisisch blauw" in oplossen? want dan zou ik het als kleurstof kunnen gebruiken.

Re: Kaliumferricyanide, ferrosulfaat

Opgelost in oxaalzuur kan Pruisisch blauw als inkt gebruikt worden

Bron Wikepedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Kaliumferricyanide, ferrosulfaat

oh, ok.

wikipedia had ik zelf kunnen bedenken ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Kaliumferricyanide, ferrosulfaat

in ieder geval bedankt he ;)

Reageer