Periodiek systeem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 147

Periodiek systeem

In mijn lesboek staat een ander periodiek systeem dan in 'Samengevat scheikunde VWO' met betrekking tot metalen en niet-metalen. In mijn boek staan Ge (32) en Sb (51) bij niet-metalen - wat ik ook zo geleerd heb door de jaren, maar in samengevat staan Ge en Sb niet bij niet-metalen, maar bij metalen.

Wie kan dat verklaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Periodiek systeem

Eigenlijk zijn dit metalloïden. Ze hangen er dus een beetje tussenin en hebben zowel metallisch als niet-metallisch karakter. Er is wanneer je naar beneden gaat in het periodiek systeem een geleidelijke overgang van strikt niet-metallisch (C, N) naar volledig metallisch (Pb). Bij welke groep (metalen of niet-metalen) de grensgevallen moeten worden ingedeeld is dus discutabel. Maar bij mijn weten worden Ge en Sb toch meestal bij de metalen gerekend

Berichten: 2.035

Re: Periodiek systeem

Wikipedia houdt de moderne definitie aan dat metalen de kenmerkende eigenschap hebben dat hun geleidings-en valentie-banden overlappen -> klik ;)

Berichten: 147

Re: Periodiek systeem

Maar in mijn geval (maandag examen scheikunde) moet ik het boek volgen, dus dat beide stoffen bij niet-metalen?

Berichten: 2.035

Re: Periodiek systeem

Als je je boek moet volgen, dan zijn het niet-metalen... maar heb je mij nodig om je dat te vertellen? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Periodiek systeem

Ook als de omstandigheden veranderen, kunnen niet-metalen zich metallisch gaan gedragen. Zo is vast waterstof onder een zeer hoge druk (>GPa) ook een metaal.

Berichten: 161

Re: Periodiek systeem

"een ander periodiek systeem"

tja Mendelejev is de bekendste maar - om er maar één te noemen - Koch heeft er ook een bedacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Periodiek systeem

Hoe helpt dat om de originele vraag te beantwoorden?

Berichten: 2.035

Re: Periodiek systeem

Die was al beantwoord, dus ik heb er niet zo'n moeite mee dat hij reclame maakt voor Koch! ;)

Berichten: 161

Re: Periodiek systeem

Hoe helpt dat om de originele vraag te beantwoorden?
De vraag was waarom Jack in twee verschillende periodieke systemen twee verschillende indelingen aantrof. Ik noemde slechts twee systemen als voorbeeld, de achterliggende gedachte mijnerzijds was dat er meer systemen zijn en dat als ze gelijk waren je geen verschillen zou hebben ;) mijn antwoord is dus, anders geformuleerd;

"de indelingen zijn verschillend omdat de systemen verschillend zijn, de maker van het systeem zal zijn* redenen hebben gehad voor de gebruikte indeling dus is de vraag naar de reden van het verschil feitelijk een vraag naar de logica waarop de maker zijn systeem gebaseerd heeft"

Aan Mendelejev is dat nu een beetje lastig te vragen (de beste man is in 1907 overleden), van Koch weet ik het niet? Ieder systeem is in ieder geval bedacht en daarbij is de kans op een verschillende indeling van een stof die niet absoluut het een of het ander is een zeer voor de hand liggend verschil.

Dit is trouwens een algemener probleem; als je lesmateriaal een bepaalde benadering gebruikt en je wordt elders (tijdens een stage of zo) met een andere benadering geconfronteerd dan ontstaan er problemen.

* mij is geen door een vrouw ontworpen periodiek systeem bekend

Berichten: 2.035

Re: Periodiek systeem

Rwwh bedoelde meer dat een indeling in periodieke systemen misschien minder relevant is voor de vraag over metalen/niet-metalen.... dat wordt toch eerder bepaald door eigenschappen die niet altijd goed in een periodiek systeem te vangen zijn.....

Reageer