zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 17

zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

Ik heb al gehoord dat er treintjes bestaan die op magneten werken. waarom zouden we dan geen autos met magnetisme 'uitvinden'?

Berichten: 17

Re: zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

het zou ook veel meer energie opsparen<<< Afbeelding

Berichten: 2.746

Re: zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

omdat je dan een rail nodig hebt, en dan lijkt het verdacht veel op een trein ;)

om dat magnetisme op te wekken heb je trouwens veel energie (elektriciteit) nodig

Berichten: 2.035

Re: zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

Je hebt natuurlijk al wel "zweeftreinen" die werken met een "bak" i.p.v. een rail... hierbij wordt de zweeftrein aangedreven door mageneten ernaast, zie bijv. hier -> klik ;)

Het kost wel inderdaad altijd veel electriciteit, maar goed, als alternatief voor iets dat op olieprodukten loopt is het wel interessant!

Berichten: 17

Re: zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

bestaat er nu echt geen andere manier dan rails? bevoorbeeld een magnetische oppervlakte? ;)

Berichten: 660

Re: zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

beetje offtopic hoor maar dit wou ik even vermelden de site van the herminator is uitgeroepen tot de meest informatieve site van de wereld .. tenminste vorig jaar .. je kunt er echt bijna alles vinden ..

mvg kevin.

Berichten: 2.035

Re: zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

Het belangrijkste kenmerk van die site is de "voor iedereen begrijpelijke taal" die er wordt gebruikt! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zouden er magnetische auto's kunnen bestaan?

Het belangrijkste kenmerk van een "magnetische trein" is niet het feit dat hij magnetisch wordt voortbewogen, maar dat hij magnetisch wordt opgetild zodat er geen rolweerstand is (magnetische levitatie, ofwel maglev). De voortbeweging van een veranderende magneet over een vaste magneet of andersom is eigenlijk niets bijzonders. Zo werkt elke elektromotor. Het enige verschil is dat er hier geen draaiende beweging in voorkomt: dit heet een "lineaire motor".

Een maglev auto lijkt me moeilijk te sturen. Horizontale krachten loodrecht op de bewegingsrichting zijn niet het sterkste punt van deze techniek.

Reageer