[scheikunde] massa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 147

[scheikunde] massa

Als er staat: berekening massa van een stof X en je zoekt het op in Binas. Dan staat het wel in atoommassa -> 'u' dus, maar waarom mag je dat meteen als 'g' opschrijven, gram dus? Dat snap ik ff niet.

bv: massa van waterstof H = 1,008 u

Maar dat is gelijk aan 1,008 gram

Berichten: 59

Re: [scheikunde] massa

De 1,008 die jij bedoeld is de molmassa. Hiermee kan je het aantal mol berekenen.

Voorbeeld: 3 gram waterstof komt overeen met (3/1,008 =) 2,976 mol waterstof. Hoewel dit bijna 3 is wordt het natuurlijk een ander verhaal met een andere molmassa (bijvoorbeeld chloor = 35,45...)

Berichten: 147

Re: [scheikunde] massa

Ik snap het nog niet.

Als ze om molmassa vragen van bv stikstof, schrijf ik gewoon 14,01 gram op. Maar eigenlijk is het toch 14,01 u?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] massa

Misschien dat het gebruik van eenheden verhelderend kan werken, Jampie.

Bijvoorbeeld zuurstof (O2). Atoommassa van zuurstof is (ca.) 16 u. De molecuulmassa wordt dan 32 u. De molmassa is dan 32 gram per mol (g/mol). Dit betekent weer dat één mol van die stof (zuurstof), 32 gram weegt.

Een mol water weegt echter anders, omdat de molmassa van water anders is dan die van zuurstof. Een mol water weegt 18 gram, omdat de molmassa van water 18 g/mol is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 147

Re: [scheikunde] massa

Dus x u is gelijk aan x g/mol en dus dat 1 mol stof x gram weegt. Als dat zo is snap ik het.. want ik heb nooit goed begrepen waarom je in binas tabel 104 de molmassa meteen op kan schrijven als gram.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] massa

Niet als gram, maar als gram/mol!! Dat is de eenheid van molmassa.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] massa

De eenheden "u" en "gram" zijn niet identiek, maar de verhouding is precies het getal van Avogadro:

1 u * NA = 1 gram ofwel 1 u * 1 mol = 1 gram ofwel 1 u = 1 gram / mol

Reageer