Nitraat verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Nitraat verwijderen

Zijn er makkelijke methodes om nitraat uit vijvers te verwijderen?

Ik weet dat je dit in een zuurstof loze situatie uit het water kunt filteren maar in vijverwater zit juist veel zuurstof.

Wie heeft raad?

Berichten: 2.746

Re: Nitraat verwijderen

chemisch is het moeilijk

biologisch is het mogelijk, bij zuiveringscentrales wordt dat gebruikt, bacterien die NO3- omzetten naar iets anders,

meer weet ik er ook niet van => ;)

Berichten: 2.035

Re: Nitraat verwijderen

Ik heb Kerckhof's tip maar gebruikt (waarom jij zelf niet eigenlijk? :P )...

De twee meest gebruikte chemische methodes zijn:

1) demineralisatie door destillatie of osmose

2) m.b.v. een ionenwisselaar

-> klik ;)

Berichten: 592

Re: Nitraat verwijderen

Kerckhof schreef: chemisch is het moeilijk

biologisch is het mogelijk, bij zuiveringscentrales wordt dat gebruikt, bacterien die NO3- omzetten naar iets anders,

meer weet ik er ook niet van => ;)
je hebt het hier over denitrificerende bacterien, deze gebruiken de nitraat ipv zuurstof. Dit moet wel onder anaerobe omstandigheden gebeuren dachtik.

Berichten: 61

Re: Nitraat verwijderen

Klopt Dante, dit is echter lastig te realiseren met vijverwater aangezien het behoorlijk wordt belucht.

In de link van The Herminator staat het een en ander uitgelegd, hier wordt ook ionuitwisseling genoemd.

Dat dit bestaat weet ik en ik weet ook dat dit dure apparaten zijn.

Verder schijnt het op een simpele manier onmogelijk te zijn, helaas.

Re: Nitraat verwijderen

IKijk maar eens op de volgende link, een biologisch systeem kan prima werken en is betrekkelijk simpel.

http://www.dekoi.info/filtersystemen.html

Berichten: 61

Re: Nitraat verwijderen

Een goed werkend filter produceert juist Nitraat, en breekt het dus niet af.

Re: Nitraat verwijderen

Je gebruikt een meerstapsfilter, achter dit filter voer je het water over een "moeras"gedeelte met riet ed waar het nitraat gebonden wordt en vervolgens terugloopt in je vijver.

Berichten: 61

Re: Nitraat verwijderen

Ik zal mijn situatie even uitleggen:

De vijver is 45 m3 waar ongeveer 10 grote gele lissen in staan plus nog wat andere planten, deze zorgen voor nitraat verwijdering.

Ook maak ik gebruik van zeoliet, dit voor hetzelfde doel.

Ik voer nu echter 1kg per dag en in de zomer meer dan het dubbele, de planten hebben niet genoeg capaciteit om alle geproduceerde nitraat te verwijderen.

Zodoende ben ik opzoek naar een methode om nitraat gemakkelijk te verwijderen, voor een extra plantenfilter heb ik echter geen ruimte

Berichten: 592

Re: Nitraat verwijderen

minder voer en minder vissen zouden je vijver terug naar een meer natuurlijke, zelf-regulerende toestand kunnen brengen.

Berichten: 127

Re: Nitraat verwijderen

Ik heb geloof ik meer verstand van scheikunde dan van vissen, maar een kilo voer per dag lijkt mij errug veel. Ook voor een vijver van 45m3.

Zeker aangezien de soortelijke massa van visvoer erg laag is. Ik zou de vissen eens op dieet zetten ! ;)

De Ketel

Berichten: 61

Re: Nitraat verwijderen

Er zitten driehonderd vissen van gemmiddeld 25 cm in.

Deze zouden bij 20 graden ongeveer 2 kg voer per dag moeten hebben, vandaar.

Ook bij lagere belastingen heb je vaak last van alg, daarom vroeg ik me af of er een eenvoudige manier is om nitraat te verwijderen.

Reageer