[scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 7

[scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

hoi,

ik moet een risicoanalyse opstellen voor de analyse van cysteaminefosfaat (CSF) en nu is één van de vragen:

'motiveer waarom de carcinogenen of andere zeer gevaarlijke producten niet vervangen kunnen wordeb door minder gevaarlijke producten?'

Nu hebben we dus een semimicrobepaling gedaan van water (karl fisher titratie) en hierbij hebben we pyridine gebruikt.

ik heb al gegoogled maar kan geen reden vinden waarom men hier pyridine gebruikt en geen andere minder gevaarlijke stof.

weet iemand van jullie dit mss??

heel erg bedankt

groetjes inge
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Berichten: 592

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Heb je toevallig een site gevonden met veel interessante info over pyridine? Want daar ben ik wel naar op zoek en zeker info over de schadelijke eigenschappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Nou pyridine kan met zijn vrij elektronenpaar aan de stikstof een proton opnemen.

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Een link met uitgebreide informatie over pyridine, tot mijn verbazing is er maar weing wetenschappelijke concrete informatie over de risico's van pyridine.

http://www.atsdr.cdc.gov/toxprofiles/tp52.html

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Bij de NIH, en wel in de ChemIDPlus database, staan aardig wat links m.b.t. toxiciteit/mutageniciteit etc. van Pyridine -> klik

Maar de vraag van Inge is nog steeds niet beantwoord.... iemand? ;)

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

ik heb al gegoogled maar kan geen reden vinden waarom men hier pyridine gebruikt en geen andere minder gevaarlijke stof.


Mijn reactie betrof het vervangen van Pyridine door een minder gevaarlijke stof maar de risico's van pyridine lijken zeer beperkt en en worden maar op een paar punten ondersteund door onderzoek.

Als je pyridine wilt vervangen door een minder gevaarlijke stof zul je toch eerst moeten weten hoe gevaarlijk pyridine echt is. Ik vindt op basis van wat bekend is pyridine niet echt gevaarlijk bovendien zorgt de geur voor een prima signalering van de aanwezigheid van de stof in de ademlucht.

Ik denk zelf dat geur een van de redenen is dat mensen het snel als gevaarlijk classificeren.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Ik vindt op basis van wat bekend is pyridine niet echt gevaarlijk
Een ding dat vaststaat voor Pyridine is dat het (bij langdurige blootstelling) de mannelijke reproductie aantast.... in hoeverre dit ook voor vrouwen geldt weet ik niet (niets over gelezen in ieder geval!).

Het is dus zeker geen "onschuldige" stof (zoals Inge in haar vraag zelf al aangeeft te weten!) ;)

De relevante vraag (en wat Inge wil weten) is hier dus: waarom wordt het bij Karl-Fisher gebruikt, want als je dat weet, kan je het misschien vervangen door iets wat hetzelfde doet maar minder onaangenaam is :)

ps: ik vind net op Toxnet nog wat onfrisse klinische bijwerkingen van Pyridine -> klik :P

Berichten: 592

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Er zijn verschillende meldingen van de effecten op de potentie van de man. Maar in hoeverre deze wetenschappelijk zijn weet ik niet.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Check mijn (net toegevoegde) ps maar even uit: Pyridine is zeker niet ongevaarlijk [!]

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Mijn stelling is niet dat pyridine een onschuldige stof is maar dat je bij vervanging door een andere stof goed moet uitkijken dat je niet van de regen in de drup terechtkomt.

De blootstellngslimieten die van kracht zijn in diverse landen liggen minstens een factor 100 boven de reukdetectiegrens bij een 8-urige blootstelling per dag
Een ding dat vaststaat voor Pyridine is dat het (bij langdurige blootstelling) de mannelijke reproductie aantast
In de publicatie die ik eerder heb aangehaald.

2.2.4.6 Reproductive Effects

No studies were located regarding reproductive effects in humans or animals after intraperitoneal or subcutaneous exposure to pyridine.

2.2.2.6 Reproductive Effects

No studies were located regarding reproductive effects in humans or animals after oral exposure to pyridine

.Reproductive Effects. No studies were located on reproductive effects of pyridine in humans or animals after any route of exposure.

Aanvullingen

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Ik zal op mijn werk even moeten graven naar een van die publicaties, maar zoals je ziet kent Dante ze ook.... ;)

Waar het hier om gaat is dat Pyridine gewoon een smerig en gevaarlijk goedje is, en inderdaad, bij een "vervangingsmiddel" zal je ook goed naar de risico's moeten kijken, maar ik vind dat je de gevaren van Pyridine niet moet bagatelliseren!

Kijk maar eens even goed naar de entries voor Pyridine in de HSDB... kankerverwekkend, lever- en nierschade etc. [!]

We moeten hier de gevaren van een stof hier niet overdrijven, maar ook zeker niet onderschatten! :P

Berichten: 592

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

pyridine op wiki

hier heb je het bijvoorbeeld al, maarja is dit gebaseerd op een onderzoek?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

ik heb al gegoogled maar kan geen reden vinden waarom men hier pyridine gebruikt en geen andere minder gevaarlijke stof.
Er zijn ook geen redenen meer om gevaaarlijke stoffen te gebruiken. Het gebruik van pyridine in KF-bepalingen is onderhand een beetje achterhaald. Moderne reagentia voor waterbepalingen werken met hetzelfde reactiemechanisme maar gebruiken andere organische basen zoals imidazol.

Handige info over Karl Fischer bepaling en producten: klik (ff reclame maken ;) )

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

A3: Confirmed animal carcinogen with unknown relevance to humans.

Dodelijk ongeval man drinkt 125-150 ml

It is not clear whether this medical intervention was of benefit to this man or possibly exacerbated an already serious situation.

Dodelijk min 35 ml bij 70 kg

The probable oral lethal dose is 0.5-5.0 g/kg and a LDL0 dose for man was 500 mg/kg po.

Irritating to eyes, nose, and throat. May cause smarting of the skin ...

Small oral dose (2-3 ml) in man produce mild anorexia, nausea, fatigue, & mental depression, & after prolonged daily admin hepatorenal damage

Als je kijkt naar de dosis dan is het nogal wat dat je binnen moet krijgen, maar het blijft een gevaarlijk goedje laat daar geen misverstand over bestaan.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] pyridine bij karl fisher titratie

Mee eens Gerard, er zijn absoluut veel giftigere stoffen... gelukkig zijn we het er over eens dat het smerig spul is! Ook prettig te horen van Karl Fischer dat er inmiddels onschuldige alternatieven zijn voor de waterbepaling (dat wilde Inge weten)...

@Dante: inderdaad niet de meest betrouwbare "referentie"! ;)

Reageer