Springen naar inhoud

[scheikunde] Pkw = 13,5?

• Log in om te kunnen reageren

Lieveleen

Lieveleen

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 09:55

Ik kwam dit tegen in een oefenexamen van het VWO.

Wat houdt de pkw ook alweer precies is. Is het zo dat in normale omstandigheden de pKw = 14,0?

En omdat ik vrij beeldend ben ingesteld. Wat moet ik me voorstellen bij het waterevenwicht? Ik weet namelijk dat de Kw= 10^-14 als ik me niet vergis. Maar de getalletjes zeggen me niet zoveel.. kan iemand me misschien in babytaal uitleggen wat ik er nopu precies in moet zien?

en:

Ik kwam een opgaven tegen waarbij de pH gegeven was, en je de poH moest weten. Daarbij stond gegeven: pKw= 13,5 (het ging over de pH in het bloed). Maar wat bedoelen ze daar precies mee? je moet toch altijd de pOH berekenen door 14,0-pH (want pH+poH=14,0)?

Ik hoop dat iemand me dit uit kan leggen, en wat nu precies die pkw is. en de Kw. Wat ik me bij deze lettertjkes moet voorstellen. Dus is er misschien ergens een scheikundig genie die me dit wel kan vertellen?

heel erg bedankt alvast!

groetjes Heleen

Veranderd door Lieveleen, 21 mei 2006 - 10:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Inger

Inger

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 11:01

Hoi!
Ik heb die vraag ook gemaakt om te oefenen voor mijn examen.

Normaal gesproken is de pKw van water 14. Dit betekent dat je de pOH kan uitrekenen met 14-pH. Nu de pKw 13,5 is, reken je de pOH uit met 13,5-pH.
De pKw is volgens mij dus gewoon pOH+pH. deze is meestal 14, maar in bloed dus 13,5. Waarom weet ik niet.

De p voor pOH,pKz, pKb, pH en pKw betekent -log.
De pH is dus -Log[H3O+]. Maar dat wist je denk ik al.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Veel succes met je examen.

Veranderd door Inger, 21 mei 2006 - 11:02

Bart Jac

Bart Jac

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 16:56

Het enige verschil dat het uitmaakt is dus als je de pH hebt en je moet de c van OH- berekenen dat je dan pKw-pH doet. Als pKw niet gegeven is mag je er vanuitgaan dat het 14 is.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2006 - 20:58

Het helpt als je de formules niet alleen uit je hoofd leert, maar ook begrijpt wat ze betekenen:

pH = -log [H+]
pOH = -log [OH-]

kw = [H+][OH-]

pkw = -log(kw) = -log [H+] -log [OH-] = pH + pOH

Inderdaad is deze waarde bij normale temperatuur en druk 14.0. Maar onder andere omstandigheden kan dit best veranderen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures