Springen naar inhoud

leaving groep

• Log in om te kunnen reageren

wagie

wagie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 20:32

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraagje, kan er iemand mij simpel en duidelijk uitleggen wat een leaving groep is? wij komen die term tegen in ons boek, maar daar word bijzonder weining uitleg aan besteed.

Bedankt alvast

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2006 - 21:20

In een organische reactie waarbij een groep vervangen wordt door een andere in een zogenaamde "substitutie" wordt de groep die uit het molecuul wordt uitgestoten de "leaving group" genoemd. Dit is behoorlijk letterlijk, niet?

wagie

wagie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 21:46

dank u,

maar ik veronderstel, niet elke molecule wordt zomaar door een ander weggestoten, maw, er zijn wrs goeie en slechtere leaving groepen.

Wat maakt een molecule een goeie leavinggroep?

bedankt

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2006 - 22:09

Als de electronen-configuratie van die groep na "vertrek" van de groep erg stabiel is.... hoe stabieler de vertekkende groep, hoe beter hij als "leaving group" is!

Omgekeerd geldt ook dat als een groep erg "vast" zit aan de rest van het molecuul (oftewel: zijn electronen-configuratie is erg stabiel in de gebonden toestand), hij er moeilijk af te halen zal zijn... dan is het een "slechte" leaving group!

Duidelijk genoeg? ;)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2006 - 06:58

Denk maar aan ethanol. Ok zul je zeggen, geen leaving groups. Nu gooi ik er een sterk zuur bij, bijvoorbeeld HCl. Een der vrije elektronenparen van de hydroxygroep zal nu een proton opnemen en de hydroxygroep zal -OH2+ worden. Dit is wel een leaving group. Als je dit nu goed opwerkt hou je chloorethaan over.

Veranderd door FsWd, 22 mei 2006 - 06:58

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 14:32

De zwakste bases zijn over het algemeen de beste leavinggroepen. (Overigens vind ik "vluchtgroep" een veel betere Nederlandse term.

Etienne

wagie

wagie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 17:23

fantastisch

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures