Scheiding gassen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Scheiding gassen

Hmm ik heb de volgende vraag,

Hoe kan je op een gemakkelijke manier distikstof, stikstofdioxide en ammoniak onderscheiden?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheiding gassen

Kleur en geur verschillen. Onder welke omstandigheden wil je het onderscheid maken?

Berichten: 22

Re: Scheiding gassen

ze zijn allemaal gasvormig... En welk gas zou dan welke kleur hebben?

Berichten: 2.035

Re: Scheiding gassen

Ammonia kan je op de kenmerkende geur onderscheiden van de andere twee, en NO2 kan je van N2 onderscheiden door de bruin-rode kleur. N2 is als enige van de drie kleur- en geurloos! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheiding gassen

Pas op: Ammoniak en NO2 zijn giftig.

Berichten: 2.035

Re: Scheiding gassen

Ik neem zomaar aan dat ze niet aan alledrie gassen gaat ruiken om ze van elkaar te onderscheiden.... als ze dat wel doet: van wie was de tip voor deze "scheidingsmethode"? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheiding gassen

Ik neem zomaar aan dat ze niet aan alledrie gassen gaat ruiken om ze van elkaar te onderscheiden.... als ze dat wel doet: van wie was de tip voor deze "scheidingsmethode"? :P
Schuldig ;) en onschuldig tegelijkertijd. Ik vertelde alleen dat deze eigenschappen verschilden, maar niet dat dit een goede methode was om ze te onderscheiden. Ik vroeg alleen naar meer informatie....

Berichten: 3.145

Re: Scheiding gassen

Ik wil hier aan toevoegen dat er nog wel een behoorlijk verschil is qua giftigheid van NH3 en NO2. NH3 kan behoorlijk irriteren, maar voordat dit echt gevaarlijk wordt voor jou, is het al zo irriterend dat je er snel bij weg loopt. NO2 is juist omgekeerd en daardoor veel gemener. Het is veel giftiger dan NH3, terwijl het minder irriterend is. Zonder dat je het door hebt kan het grote schade veroorzaken aan je lichaam!

Als je NH3 kunt ruiken, dan hoef je je echt nog geen zorgen te maken (denk maar aan de gevulde luier, die lekker heeft kunnen broeien ;) ). Als je NO2 kunt ruiken, dan zit je ver boven de gevarenzone en is er een serieus risico op (uren uitgesteld!!) longoedeem als je te lang in die lucht met NO2 blijft.

Berichten: 2.035

Re: Scheiding gassen

The Herminator schreef: Ik neem zomaar aan dat ze niet aan alledrie gassen gaat ruiken om ze van elkaar te onderscheiden.... als ze dat wel doet: van wie was de tip voor deze "scheidingsmethode"?  :)
Schuldig ;) en onschuldig tegelijkertijd. Ik vertelde alleen dat deze eigenschappen verschilden, maar niet dat dit een goede methode was om ze te onderscheiden. Ik vroeg alleen naar meer informatie....
Ik herhaal: ik denk niet dat ze het gaat uitproberen! :P

No damage done dus rwwh: je gaf inderdaad prima aan hoe je deze drie gassen makkelijk onderrscheidt!

Reageer