glycerine bepalen via GC(MS)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 165

glycerine bepalen via GC(MS)

Hey,

Ik heb al sinds dag 1 dat ik de GCMS hier gebruik het probleem dat de glycerine die in veel van de stalen zit een afgrijselijke, breed uitgesmeerde piek geeft in mijn chromatogram. Ik heb al 3 verschillende kolommen geprobeerd (apolair - mid-polair - polair) en overal zie ik hetzelfde probleem.

Ook met temperatuursprogramma's, liner temperaturen en concentratie's heb ik al heel wat uitgeprobeerd zonder resultaat.

Heeft hier iemand ervaring met detecteren en bepaling van de concentratie van glycerine via GC ?

Goed om weten: glycerine is blijkbaar bij zijn kookpunt (270°C) instabiel dus er zal wel wat verlies in de liner zijn bij het verdampen...

Berichten: 677

Re: glycerine bepalen via GC(MS)

Ik zou eerder een derivatisatei proberen, met trimethylsilyl of iets dergelijks. Hierdoor wordt het glycerine veel minder polair, en zal de piekvorm veel beter worden.

Berichten: 165

Re: glycerine bepalen via GC(MS)

Dat heb ik al geprobeerd. Probleem is daarbij dat glycerine 3 actieve H heeft en dat ik dus 3 silyl-esters krijg...

Berichten: 677

Re: glycerine bepalen via GC(MS)

Ik heb eens gezocht in scanview van Varian (gratis CD met applicaties van chromatografie).

Voor GC wordt telkens een zeer polaire kolom gebruikt. Twee voorbeelden vind je hier en hier.

Hopelijk helpt dat een beetje.

Berichten: 165

Re: glycerine bepalen via GC(MS)

oké ! Dat valt te proberen ;)

Reageer