buffercapaciteit (aarde grond)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

buffercapaciteit (aarde grond)

heeey,

ik moet een voorschrift zoeken voor praktijk om de buffercapaciteit van grond te bepalen.

Nou heb ik al google.nl gezocht maar ik kan er maar 1 vinden en aangezien iemand anders van mij klas die al heeft moet ik dus een andere zoeken.

kan iemand mij helpen die deze proef misschien al een keer op school heeft gedaan.

Alvast bedankt

freakymarcos

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: buffercapaciteit (aarde grond)

Ik heb deze heel makkelijk gevonden op internet:

http://www.vmbolab.nl/default.asp?id=430

Maar misschien is dit dezelfde als waar je op doelt. ;)

Behalve buffercapaciteit voor zuren is er ook een buffercapaciteit voor basen.

Je zou deze laatste kunnen bepalen als alternatief...

De bufferende capaciteit in grond voor basen wordt voornamelijk geleverd door zure stoffen in de grond, als humus. Vergelijk maar eens de bufferende capaciteit van veengrond met die van zand.

Ik zou hem op dezelfde manier bepalen als de buffercapaciteit voor zuur, alleen moet je de zoutzuur vervangen door een kaliumhydroxide-oplossing. Het voorbehandelen met KCl is niet per sé noodzakelijk. Mocht je geen KCl gebruiken, dan moet je na toevoeging van de KOH-oplossing elke keer langer wachten voordat de pH een constante waarde bereikt (deze is nodig om de kaliumionen de kans te geven de waterstofionen uit de grond vrij te maken. Afbeelding

Marjanne (nog geen voorstelling gedaan, maar die komt er aan) Afbeelding

Berichten: 915

Re: buffercapaciteit (aarde grond)

Vergeet niet dat de buffercapaciteit verschillend is naargelang je 'r base of zuur bij doet he!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: buffercapaciteit (aarde grond)

;) Duh, zo kun je die juist bepalen! Als je ineens een pH-uitschieter naar boven dan wel beneden als je met base cq zuur titreert, weet je dat de buffer "op" is. Met 2 aparte monsters met dezelfde massa kun je dus de capaciteit naar boven en naar beneden bepalen :P

Reageer