[scheikunde] Significante cijfers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Significante cijfers

Ik ben met een opdracht bezig waarbij ik voor de uitslagen het aantal significante cijfers moet berekenen, wat houd dit precies in. En hoe bereken ik dit?

Hoop dat jullie het eenvoudig uit kunnen leggen!

Bedankt!

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Significante cijfers

Hoi,

Significante cijfers zijn het aantal cijfers waaruit een getal bestaat.

vb. 41.25 bestaat uit vier significante cijfers.

Als je berekeningen moet maken is de regel bij vermenigvuldigen en delen:

je moet het antwoord geven in het kleinst aantal significante cijfers van de gegevens. Stel je hebt de volgende gegevens: lengte=5.0cm breedte=3.26 cm dan is 2 significante cijfers het kleinste aantal significante cijfers, want 5.0 is twee significante cijfers en 3.26 is drie significante cijfers. Je rekent dus alle getallen mee, behalve als de eerste getal een nul is. dus 0.00056 heeft twee significante cijfers, de nullen tellen dan niet mee.

Als je berekeningen moet maken door op te tellen en af te trekken, dan kijk je naar het kleinst aantal decimalen achter de komma van de gegeven waarden.

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt en anders zeg je het maar.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Significante cijfers

Dus als ik bijvoorbeeld een reeks getallen heb

3,45

3,667

4,34

enz.

Dan krijg ik een gemiddeld van 2,819 die ik dan afrond naar 2,82?

En ik heb nu te maken met controles. Stel ik krijg uit m'n berekening 325,8 mol/l en als referentiewaarde (uit een bijsluiter) heb ik 330 mol/l. Mag ik die 2 dan zo met elkaar vergelijken of moet ik mijn uitslag dan als 325 opschrijven?

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Significante cijfers

Jellyn schreef: Dus als ik bijvoorbeeld een reeks getallen heb

3,45

3,667

4,34

enz.

Dan krijg ik een gemiddeld van 2,819 die ik dan afrond naar 2,82?

En ik heb nu te maken met controles. Stel ik krijg uit m'n berekening 325,8 mol/l en als referentiewaarde (uit een bijsluiter) heb ik 330 mol/l. Mag ik die 2 dan zo met elkaar vergelijken of moet ik mijn uitslag dan als 325 opschrijven?
1) Ja. Het getal met de laagste significantie heeft 3 significante cijfers, dus zoveel kan je er gebruiken.

2) Opschrijven als 326... daar rond je 325,8 naar toe af ;)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Significante cijfers

The Herminator schreef:
Jellyn schreef: Dus als ik bijvoorbeeld een reeks getallen heb

3,45

3,667

4,34

enz.

Dan krijg ik een gemiddeld van 2,819 die ik dan afrond naar 2,82?

En ik heb nu te maken met controles. Stel ik krijg uit m'n berekening 325,8 mol/l en als referentiewaarde (uit een bijsluiter) heb ik 330 mol/l. Mag ik die 2 dan zo met elkaar vergelijken of moet ik mijn uitslag dan als 325 opschrijven?
1) Ja. Het getal met de laagste significantie heeft 3 significante cijfers, dus zoveel kan je er gebruiken.

2) Opschrijven als 326... daar rond je 325,8 naar toe af ;)
Bedoel ik, foutje... vind het alleen een beetje raar dat je dan 2,819 gebruikt in plaats van 2,82.

Geld het gewoon precies het zelfde bij die reeks als je bijvoorbeeld in je reeks allemaal 2 cijfers achter de komma hebt (gemiddelde dus ook), maar bijvoorbeeld je standaard deviatie is 3 cijfers achter de komma?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Significante cijfers

Hoe kom je erbij dat je 2.819 gebruikt i.p.v 2.82. Je gebruikt juist 2.82. En dat van die STDEV snap ik niet helemaal ;) , als je het nu ff wat duidelijker uitlegt wat je precies wilt weten, krijg je daar ook een antwoord op.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Significante cijfers

Hoe kom je erbij dat je 2.819 gebruikt i.p.v 2.82. Je gebruikt juist 2.82. En dat van die STDEV snap ik niet helemaal ;) , als je het nu ff wat duidelijker uitlegt wat je precies wilt weten, krijg je daar ook een antwoord op.
"Ja. Het getal met de laagste significantie heeft 3 significante cijfers, dus zoveel kan je er gebruiken."

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Significante cijfers

Inderdaad, je moet bij de STDEV ook 3 cijfers gebruiken.

Ik hoop dat je het nu snapt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Significante cijfers

Pas op:
  • het gemiddelde van 100 of meer getallen kan nauwkeuriger zijn dan het onnauwkeurigste getal in de lijst.
  • het verschil van twee getallen kan veel onnauwkeuriger zijn dan de twee oorspronkelijke (een schip met kapitein weegt 23548.0 ton, zonder kapitein 23547.9 ton. Hoe zwaar is de kapitein?)
  • een standaarddeviatie is bijna altijd een heel grof geschat getal dat niet nauwkeuriger moet worden gegeven dan in 1 significant cijfer.

Reageer