[scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

LS,

Voor school hebben wij een project genaamd "Bodemonderzoek", dit project houdt in dat wij door ons gekozen grond moeten onderzoeken op verschillende onderdelen, waaronder zware metalen.

Nu hebben wij ook monsters gekregen van een meneer die graag wou weten of de groente in zijn groentetuintje niet door zware metalen aangestast zou zijn. Na analyse hiervan dmv AAS kwamen wij op een aantal concentraties (die ik op verzoek ook wel kan posten), maar nu is mijn vraag: Weet iemand wat de maximaal aanvaardbare concentraties zijn die niet schadelijk voor de mens in groente en in de bodem eromheen (voor de metalen: koper/nikkel/cadmium/zink/lood)? Ik heb al gezocht met google en zelfs op dit forum, maar veel verder dan een paar onnuttige PDFjes kwam ik niet ;) .

Zouden jullie ons kunnen helpen? Afbeelding

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

Je kan bij de Arbeidsinspectie de meest up-to-date lijst van MAC-waardes aanvragen -> klik! ;)

Re: [scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

De maximale waarden voor voeding zijn echt andere dan de MAC die de arbeidsinspectie gebruik, de voedsel en warenautoriteit zal de informatie wel kunnen verstrekken

http://www2.vwa.nl/portal/page?_pageid=35,...&_schema=PORTAL

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

Bedankt voor jullie input, beiden :P

The Herminator: die link bevat wel nuttige info, maar het boek dat je er kunt bestellen kost wel 30 euro.. Iets teveel van het goede imo Afbeelding

Gerard: bedankt voor het geven van die link, ik heb al even een mailtje gestuurd naar die mensen waarin ik er vriendelijk naar verzoek!

Als er nog meer mensen zijn met goede tips hoor ik het wel ;)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

ReZ1987 schreef:LS,

Voor school hebben wij een project genaamd "Bodemonderzoek", dit project houdt in dat wij door ons gekozen grond moeten onderzoeken op verschillende onderdelen, waaronder zware metalen.

De maximale waarden voor voeding zijn echt andere dan de MAC die de arbeidsinspectie gebruik, de voedsel en warenautoriteit zal de informatie wel kunnen verstrekken


Of snap ik het nu niet meer? Hij vroeg toch om MAC-waardes van zware metalen in de bodem, niet die in voedsel? De MAC-lijst van de Arbeidsinspectie bevat juist deze MAC-waardes voor o.m. zware metalen in de bodem [!]

Re: [scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

Afbeelding niet goed gelezen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

Weet iemand wat de maximaal aanvaardbare concentraties zijn die niet schadelijk voor de mens in groente en in de bodem eromheen (voor de metalen: koper/nikkel/cadmium/zink/lood)?
Mja klopt, maar ik vroeg mij ook af wat het gehalte was in de groenten die op de bodem groeiden. Misschien had ik mijn vraag anders moeten formuleren...

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

Voor MAC-waardes in groente moet je inderdaad bij de warenautoriteiten zijn, al zal er wel een correlatie zijn tussen gehalte in de bodem en gehalte in groente gekweekt op dezelfde bodem! ;)

Berichten: 36

Re: [scheikunde] Bodemonderzoek naar zware metalen

Ik werk zelf met dit soort analyses, maar zo specifiek per element weet ik het niet uit mijn hoofd.

De waarden tussen de MAC en de waarden waarin het schadelijk is voor de mens en plant schelen nogal enorm ;) , vandaar dat het ook moeilijk te zeggen is.

Cu 5 µmol/l

Cd 0.01 µmol/l

Ni 0.01µmol/l

Zn 50 µmol/l

Pb 0.01 µmol/l

Dit zijn richtwaarden die ik uit mijn eigen praktijk heb, waarin als je boven het limiet zit je schade aan de plant kunt gaan zien. Schadelijk voor de mens zal dan hoogstwaarschijnlijk nog lager liggen zeker bij elementen zoals Cd, Ni en Pb die niet meer uit het lichaam worden verdreven, maar blijven zitten.

(werk in een laboratorium die kasboeren help met voedingsschema's adviseerd met schades)

Reageer