Springen naar inhoud

wat is hydroxylaminehydrochloride?

• Log in om te kunnen reageren

rik uiterwaal

rik uiterwaal

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 15:59

ik zag op mijn werk een flesje met hydroxylaminehydrochloride staan en ik vraag me af wat je ermee kan Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lars van bokhoven

lars van bokhoven

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 16:02

hoi rik,

ik heb het thuis ook staan, ik neem aan dat het iets met HCL in de verbinding is, maar waarom weetje dat dan niet als je chemlevel 8 is??? ;)

Veranderd door lars van bokhoven, 24 mei 2006 - 16:03

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 16:18

Het is HO-NH2.HCl; of eigenlijk correcter HO-NH3+Cl-

Met andere woorden het zout van de base hydroxylamine NH2OH en het zuur waterstofchloride

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 18:52

Je kunt het ook iets anders uitleggen. Het is ammoniumchloride, met in het ammonium ion een H vervangen door OH. Dan kom je dus uit op [H3NOH]+Cl-.

Dit zout lijkt oppervlakkig wel wat op ammoniumchloride, het is echter VEEL reactiever.

@Lars: Als jij dit in huis hebt, dan heb je een heel interessant stofje, waar je veel leuke, interessante en toch veilig uit te voeren proeven mee kunt doen.
Los maar eens wat op in verdund zoutzuur en voeg eens wat toe aan een oplossing van kaliumdichromaat (dat had jij toch ook??).
Een ander heel leuk experiment is om vrij hydroxylamine te maken (in sterke verdunning en dan is het niet gevaarlijk) door wat NaOH en hydroxylamine chloride op te lossen in water. Voeg daar eens een oplossing van kopersulfaat aan toe. Je krijgt een prachtig in kleur verlopend neerslag van koper (II) hydroxide, dat snel verandert in een geel waterhoudend koper (I) oxide neerslag. Echt prachtig knalgeel wordt het.

Kijk maar eens hier: http://woelen.scheik...n=hydroxylamine

Het zijn allemaal experimenten met hydroxylamine sulfaat (2NH2OH.H2SO4), maar deze stof kun je vrijwel altijd verwisselen voor het chloride zout dat jij hebt. Hier heb je een reeks van experimenten die niet des-k3wls zijn, maar wel interessant.

Hydroxylamine is ook in andere opzichten een bijzondere stof, omdat het zowel als reductor en als oxidator kan werken. Met hydroxylamine kun je ferricyanide omzetten naar ferrocyanide, maar omgekeerd kun je ferrocyanide ook weer omzetten naar ferricyanide. Het is een kwestie van pH wat precies gebeurt. Speel hier maar eens mee, dat is best interessant en veel minder risicovol dan maken van natriummetaal of het maken van veel H2S.

Oh ja... Wel even opletten met dichromaten. Deze zijn waarschijnlijk kankerverwekkend, dus pas op dat je jezelf daar niet aan bloot stelt. Als je eenmaal het dichromaat volledig hebt vernietigd (door reductie), dan is het resultaat, een chroom (III) zout, redelijk onschuldig. Chroom (III) is slechts weinig giftig.

Veranderd door woelen, 24 mei 2006 - 18:56

Bas_CF

Bas_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 19:54

hydroxylammoniumchloride staat wel op de lijst van mogelijk kankerverwekkende stoffen sinds 2005, dus zo veilig is het niet.

Wij gebruiken het om bruinsteen te verwijderen in oplossingen waar KMnO4 als stabilisator dient (als de oplossingen te lang blijven staan...)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 21:12

Dit wist ik inderdaad niet, maar ik maak me daar ook weer niet zo heel druk over. Zolang je dat spul niet binnen krijgt, handschoenen gebruikt, zodat het niet op je handen komt, en gewoon je gezond verstand gebruikt, dan gebeurt er niet zo veel. Veel van dit soort zaken gaan ook over regelmatig gebruik in professionele zin (lab, industrie), maar als Lars een paar proefjes met die stof doet en daarbij zijn verstand gebruikt, dan kan hij dat wel veilig doen naar mijn idee. Dus, Lars, net zo mee om gaan als met het kaliumdichromaat, dat ik ook al in mijn vorige post noemde ;) .

Maar... toch wel goed dat ik dit weet, dus bij deze mijn dank voor de toevoeging.

Voor mij zelf beschouw ik vrijwel iedere chemische stof als potentieel giftig, dus ik ben altijd erg zorgvuldig dat ik er niet aan blootgesteld word. Eigenlijk zijn alle stoffen wel in meer of mindere mate giftig en daarom kun je maar beter voorzichtig zijn met alle stoffen. Dit moet echter niet doorslaan in een soort chemofobie, waarbij iedere stof zo'n beetje als "instant death in a bottle" wordt beschouwd. Dat is de andere kant van het verhaal en door al die verhalen over hoe giftig iets wel niet is, wordt ook wel eens wat te veel angst aangejaagd. Een voorbeeld daarvan vind ik veel MSDS-en.

Veranderd door woelen, 24 mei 2006 - 21:16

lars van bokhoven

lars van bokhoven

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 21:24

bedankt woelen voor de proefjes, dat ga ik zeker proberen. ;) :P

maar zoals ik al zei: natrium en waterstofsulfide maken doe ik over een paar jaar wel, als ik meer ervaring heb :)

maar weer eens bedankt,
lars

rik uiterwaal

rik uiterwaal

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2006 - 09:12

bedankt voor de informatie ik denk dat ik wel genoeg weet
Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding

lars van bokhoven

lars van bokhoven

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2006 - 20:13

he woelen, even een vraagje,

is koperhydroxide groen want ik heb deze proef uitgevoert:

Een ander heel leuk experiment is om vrij hydroxylamine te maken (in sterke verdunning en dan is het niet gevaarlijk) door wat NaOH en hydroxylamine chloride op te lossen in water. Voeg daar eens een oplossing van kopersulfaat aan toe. Je krijgt een prachtig in kleur verlopend neerslag van koper (II) hydroxide, dat snel verandert in een geel waterhoudend koper (I) oxide neerslag. Echt prachtig knalgeel wordt het.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2006 - 22:41

Nee, koperhydroxide is hemelsblauw. Door hydroxylamine te gebruiken is een deel van het koperhydroxide gereduceerd naar geel waterhoudend koper (I) oxide en met de koper (II) hydroxide krijg je dan een groen neerslag.

Doe eerst eens het volgende experiment:
- Los wat NaOH op in water en laat weer afkoelen.
- Los wat CuSO4.5H2O op in water.
- Voeg beide oplossingen bij elkaar.
Je krijgt een prachtig blauw neerslag.

Als je nu een flinke overmaat NaOH neemt, en dan ook nog wat vast hydroxylamine hydrochloride toevoegt, dan wordt het blauwe neerslag geel/oranje. Het Cu(OH)2 wordt omgezet naar Cu2O. Als je te weinig hydroxylamine hebt, dan wordt het groen (mengkleur van blauw en geel/oranje).

Voor het geval dat je dat niet al doet: Gebruik voor al je experimenten weinig chemicalien. Een klein mespuntje is voldoende. Dan kun je veel experimenten doen met je voorraad en maak je weinig afval en is het risico ook kleiner. Zelf gebruik ik zelden meer dan 100 mg in een reageerbuis experiment. Dan zie je het net zo goed als met een paar gram.

biohazard_CF

biohazard_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 16:33

oke, bedankt,

ik dacht al, geel koperoxide? beetje raar, maar bedankt voor de uitleg
biohazard

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 18:42

Koper (II) oxide is zwart. Het kan worden gemaakt door een suspensie van Cu(OH)2 in water te koken. Hierdoor verliest Cu(OH)2 water en wordt het zwart CuO.

Geplaatste afbeelding

Koper (I) oxide is steenrood in droge vorm, in grotere stukken. Als het waterhoudend is, dan is het oranje of zelfs geel. Alle kleuren tussen steenrood, knaloranje en knalgeel zijn mogelijk:

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

EDIT: Hoe kan ik plaatjes downscalen, zodat ze wat kleiner worden afgebeeld???

Veranderd door woelen, 30 mei 2006 - 18:43

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 19:36

he woelen, even een vraagje,

is koperhydroxide groen want ik heb deze proef uitgevoert:

oke, bedankt,

biohazard

Vriend, je begint je alter ego's door elkaar te halen :P

EDIT: Hoe kan ik plaatjes downscalen, zodat ze wat kleiner worden afgebeeld???

Als je een site als Imageshack gebruikt kan je elke gewenst formaat kiezen. Zoniet, dan kan je met een programma als Paint, of (iets moeilijker) Photoshop, of het gratis downloadbare "Irfanview" je plaatjes heel makkelijk kleiner maken! ;)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 19:59

@Herman: Niet te boos worden hoor ;) . Wijsheid komt met de jaren en dat komt vanzelf ook wel bij "biohazard" en/of Lars.

@Lars/biohazard: Je/jullie(??) geven wel een heel erg verwarrende indruk, dus a.u.b. duidelijk en eerlijk zijn over deze accounts. Ik kan me de irritatie bij Herman wel heel goed voorstellen. Het is ongepast om met meerdere id's op het zelfde forum te werken. Dus, als hier sprake is van id-verwarring, wees dan duidelijk in het vervolg, en anders gewoon even aan de mods vragen om dat tweede account op te ruimen en alles weer via het eerste account te doen. Het geeft misschien wat gezichtsverlies tegenover de mods, maar daarna kun je gewoon open en eerlijk verder op het forum en wat mij betreft vergeten we dan die hele sores over die id-verwarring. Laten we dan gewoon lekker verder gaan over de chemiehobby. Daar komen we hier tenslotte toch voor?

Wat betreft die plaatjes... Ik weet wel hoe ik de plaatjes zelf kan resizen (voor mijn site heb ik dat ook gedaan, met het zeer fraaie open source produkt GIMP), maar wat ik hier doe is de plaatjes van mijn site "plukken", zonder ze te willen kopieren of veranderen. Ik vroeg me af, of de forumsoftware de weergavegrootte kan veranderen.

Veranderd door woelen, 30 mei 2006 - 20:02

biohazard_CF

biohazard_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 20:30

herminator en woelen,

die reactie van mij op woelen:

oke, bedankt,

biohazard

dat was gewoon omdat ik het ook al niet snapte, weet je wel, soms lezen mensen mee en geven dan ook een reactie.

misschien een beetje verwarrend maar wij zijn toch echt 2 verschillende personen hoor

p.s.: lars van bokhoven kan zich niet meer aanmelden vanaf za 27 mei, weet iemand hoe dit kan? hij vind het nogal onhandig.

biohazard

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures