Citroenzuur accu

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 139

Citroenzuur accu

Beste chemici,

Ik moet voor een PO schiekunde een "milieu vriendelijke" electrochemische cel maken

Als zuur heb ik gekozen voor citroenzuur.

Ik wil dit zuur uit citroenen halen.

Na verschillende metingen ben ik tot de conclusie gekomen dat de suikers in het citroensap de elektrische-weerstand van het sap zodanig verhoogt dat dit een negatief effect heeft op het werken van de cel.

Nou wil ik proberen het zuur te isoleren uit het sap:

Ik heb bedacht om het zuur eerst met Hexanol een ester te laten vormen,

deze ester uit de onstane oplossing te destilleren

daarna te verzepen met NaOH en in te dampen

het onstane zout (wat het zuurrestion bevat) te verzuren met een overmaat HCL dit eruit te dampen en de overgebleven vaste citroenzuur + NaCl op te lossen in water

Ik vrees allen dat het rendement van dit process zo laag zal zijn dat ik geen zuur meer overhoud ;) .

Is er nog een andere manier om citroenzuur te isoleren uit sap?

Bij voorbaat dank, Luuk van Summeren

Berichten: 3.145

Re: Citroenzuur accu

Een andere betere methode lijkt mij om met calcium hydroxide een neerslag te maken van calciumcitraat en dat heel fijn te maken en daar verdund zwavelzuur aan toe te voegen. Dan houd je calciumsulfaat en een oplossing van citroenzuur over. Wat ondermaat zwavelzuur gebruiken en de vloeistof filter of het neerslag laten bezinken. Die vloestof die je dan over houdt is een redelijk zuivere oplossing van citroenzuur.

Je kunt het ook gewoon in pure vorm kopen. Het is een goedkope grondstof. Hoe het industrieel wordt gemaakt weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het langs synthetische weg wordt gemaakt. Het isoleren uit sappen e.d. lijkt mij op industriele schaal vrij lastig. Maar er is vast wel iemand hier die daar meer over kan vertellen.

Berichten: 139

Re: Citroenzuur accu

Thanx

Luuk

Berichten: 162

Re: Citroenzuur accu

Citroenzuur wordt door een enzymatisch proces gemaakt uit glucose en het kost echt heel weinig (misschien een paar euro per kilogram) en wordt in enorme hoeveelheden gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie (limonade, snoepgoed, conserven, als antioxidant in vleeswaren etc.). Eventueel kan je ook kiezen voor wijnsteenzuur.

Reageer