zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 385

zoutzuur

Wie weet er wat zoutzuur allemaal aantast? Het is vast een hele hoop, maar wat allemaal precies. Dit voordat ik het ergens bij doe.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutzuur

Waar wil je het dan bij doen? Zoutzuur kan als zuur reageren maar ook als oxidator.

Berichten: 915

Re: zoutzuur

KOPER :)

Niets zo leuk van even te kijken wat er zich onder het koperlaagje van 1, 2 of 5 eurocent bevindt :P .

Kijk even op n geschikte tabel met redoxreacties, alles wat onder de halfreactie 2H+-->H2 staat gaat op met HCl. Ok, mn uitleg is maar à là vrijdagnamiddag, excuus ;) .

Berichten: 385

Re: zoutzuur

Staat zo'n tabel ergens in binas?

En zo ja, welke is het dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutzuur

Die staat er inderdaad in, even zoeken op trefwoord redoxpotentialen. Verder is dit ook een handige link: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=3207

Berichten: 161

Re: zoutzuur

Je tanden!

Artsen kunnen aan het aan de binnenkant aagevreten zijn van tanden zien dat iemand boulemia heeft (die laten zichzelf overgeven).

Berichten: 3.145

Re: zoutzuur

@epiphonix: Koper wordt niet aangetast door zoutzuur. Alleen als er zuurstof uit de lucht bij kan, dan wordt het langzaam aangetast, maar zoutzuur alleen tast het metaal niet aan.

@yochem: Veel metalen worden aangetast, maar ook veel oxiden en carbonaten. Bijv. kalk wordt snel aangetast, beton, cement, maar ook zaken als ijzer, chroom, nikkel en veel andere metalen. Plastics en glas worden niet aangetast.

Berichten: 385

Re: zoutzuur

oke, bedankt

Berichten: 385

Re: zoutzuur

Maar wat voor oxide onstaat er dan als je ijzer bij zoutzuur doet? Is dat FeO of Fe2O3?

Berichten: 660

Re: zoutzuur

yochem schreef: Staat zo'n tabel ergens in binas?

En zo ja, welke is het dan?
Binas tabel 48 .. standaarredoxpotentialen moet je hebben.

succes

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutzuur

Maar wat voor oxide onstaat er dan als je ijzer bij zoutzuur doet? Is dat FeO of Fe2O3?
Volgens mij ontstaan er eerder hydroxiden hoor ;) en meestal is dat een mengeling van alle mogelijkheden, je kan volgens mij namelijk ook FeOOH krijgen dacht ik

Berichten: 385

Re: zoutzuur

Ik heb even gezocht, als het goed is onstaat er FeO. 'k heb geen idee waarom.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zoutzuur

Er onstaat inderdaad Fe2+.

Maar hoe denk je dat dat in het zuur zit?

FeO lost op in zoutzuur.

Van het zoutzuur wordt de H+ opgesoupeerd door het Fe.

Welk ander ion dient als tegenion voor het Fe2+?

Berichten: 915

Re: zoutzuur

@epiphonix: Koper wordt niet aangetast door zoutzuur. Alleen als er zuurstof uit de lucht bij kan, dan wordt het langzaam aangetast, maar zoutzuur alleen tast het metaal niet aan.
Er worden toch Cu-ionen gevormd??? Ik krijg mooi groen-blauw kleurtje in mn erlenmeyertje ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zoutzuur

Koper lost niet op in zoutzuur.

Je mooie blauw/groene kleur is inderdaad van Cu2+-ionen, maar die zijn afkomstig van het aangetaste oppervlak van het koper. Ik weet het niet exact, maar het zal koperoxide, kopersulfide o.i.d. zijn.

Reageer