Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

Is het mogelijk om de maximale dichtheid van de materie/antimaterie die zich in een zwart gat kan bevinden uit te rekenen?

Zo ja, hoe dan? :roll:

Alvast bedankt ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

De wiskundige metrieken die zwarte gaten beschrijven gelden feitelijk enkel voor het gebied buiten het zwarte gat zelf. Ze beschrijven enkel de sterk gekromde ruimte. De singulariteit, het punt waarin alle massa geconcentreerd zit, valt buiten de theorie. Er kan over de eigenschappen daarvan eigenlijk geen uitspraak worden gedaan.

Om nog even op je vraag in te gaan:

Er is voor zover ik weet geen maximum aan de hoeveelheid massa van een zwart gat. Een zwart gat kan altijd blijven groeien. En aangezien er in het heelal geen voorwerpen zijn met een hogere dichtheid dan zwarte gaten kun je de massadichtheid per definitie op 100% stellen. Of beter: oneindig.

Veel info over zwarte gaten in de FAQ zwarte gaten.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

Als radius van een zwart gat zou je de Schwarzschildstraal kunnen nemen:
\(R_s = \frac{2 G M}{c^2}.\)
De dichtheid is dan:
\(\rho = \frac{M}{\frac{4\pi}{3} R_s^3} = \frac{3}{32\pi} \frac{c^6}{G^3 M^2}.\)


De dichtheid van een zwart gat is dus het grootst voor zwarte gaten met lage massa.
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Berichten: 32

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

Uit bovenstaande blijkt dat hoe zwaarder het zwarte gat hoe kleiner de dichtheid wordt. Het kleinst mogelijke zwarte gat heeft een schwarzschildstraal van de plancklenge (1E-35 m). De bijbehorende massa is 1E-8 kg.

De dichtheid zal dan ongeveer 1E107 kg/ kubieke meter zijn.

Anderzijds als je een heel groot zwart gat neemt wordt de dichtheid heel laag.

Als je een sterrenstelsel vult met piepschuim krijg je vanzelf een zwart gat. Je hoeft hen dan nog geen eens vol te proppen.[/tex][/code]

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

Het kleinst mogelijke zwarte gat heeft een schwarzschildstraal van de plancklenge (1E-35 m). De bijbehorende massa is 1E-8 kg.
Waar haal je die informatie vandaan?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

Dus een zwart gat zo groot als het universum kan best eens heel leeg zijn...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 32

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

planckmassa.

Ooit heb ik gelezen in een boek/artikel over planckmassa en plancklengte.

Ik weet helaas niet meer waar. De wikipedia geeft ook informatie:

http://z.nu.nl/wikipedia/tabid/54/lookup/P...je/default.aspx

Berichten: 3

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

Bijna alles wat men weet over zwarte gaten is pure speculatie

De kern van een zwart gat zou een singulariteit zijn, een oneindig klein punt,

waaruit volgt dat de dichtheid van een zwart gat oneindig is

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

De kern van een zwart gat zou een singulariteit zijn, een oneindig klein punt, waaruit volgt dat de dichtheid van een zwart gat oneindig is
Volgens mij volgt daaruit dat de dichtheid van de singulariteit oneindig is (wat in feite de definitie ervan is), niet die van een zwart gat.
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Berichten: 68

Re: Maximale dichtheid/gewicht van een zwart gat?

Een zwart gat zal wel bestaan naar mijn idee . Maar aangezien we het nooit hebben waargenomen kennen we dus niets over de grootte ervan .

Daaruit kun je stellen dat je niet weet welke maten en gewichten we moeten hanteren . Zijnde quantum mechanica of de wetten van onze vriend Newton .

Ook weten we niet wat er gebeurt als er zulke extreme krachten spelen . Zou het niet kunnen dat zelfs een zwart gat een kritieke massa heeft en zich op dat punt ontpopt tot een big bang ?

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de combinatie van de 4 krachten die we kennen eigenlijk misschien moet gezocht worden in een zwart gat . De enige plek waar er zoveel massa en energie is dat de 4 krachten gebundelt worden tot 1 en wanneer dit gebeurt ze terug ontbinden ...

Reageer