[forum]Wanneer slotje, wanneer niet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.145

[forum]Wanneer slotje, wanneer niet?

Op dit thread is een slotje gezet:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=6754

De OP wil graag KNO3 en de meesten hier weten wel dat er ook nog iets anders mee gedaan kan worden dan plantjes voeren...

Toch heb ik persoonlijk hier het gevoel dat er wel erg snel een slotje op wordt gezet. Het maken van een stof als KNO3 uit NaNO2 is een ellende en absoluut niet de moeite waard en ik zie zo ook geen methode om dat redelijkerwijs te doen met acceptabele opbrengst. Dat had ik anders wel verteld in het originele thread.

Wat ik echter wel vind, is dat er wat erg snel gegrepen wordt naar het middel van dichtgooien van een thread in dit geval. Is hier nu echt sprake van een bedreigende situatie?

Stel dat de OP KNO3 wil maken om pyro-experimenten te doen (wat redelijkerwijs kan worden aangenomen), dan had het mij beter geleken om hier toch wat anders mee om te gaan. Pyro-experimenten met KNO3 zijn nou ook weer niet zo gevaarlijk. Dan vind ik vragen over etsen van glas met HF o.i.d. risicovoller. Ik denk dat we de risico's wel in perspectief moeten zien. Kijk, als het zou gaan om synthese van HE's als PETN of TCAP, dan wordt het een ander verhaal.

Zelf ben ik van mening dat in beperkte mate ook stoffen, die gebruikt kunnen worden als oxidator in pyro-composities wel besproken kunnen worden. Als daar minder strikt mee wordt omgegaan zullen mensen meer open zijn over wat ze willen. Meer ervaren mensen kunnen dan wijzen op de risico's en de eventuele problemen. Er zit hier ook genoeg kennis èn gezond verstand op dit forum om echte gevaarlijke vragen te onderkennen. Ik vind het ook nogal uitmaken als een (beginnend) hobbyist vraagt hoe hij een paar gram van een nog steeds vrij onschuldig stofje kan maken, of iemand die in zijn algemeenheid vraagt naar methoden om HE's te maken. De OP zal ook wel aan KNO3 komen, in kilo-hoeveelheden, als hij het echt wil. Zo leg ik bijv. ook wel uit aan mensen hoe ze chloraten kunnen maken uit keukenzout, met een snelheid van 10 ... 20 gram per etmaal. Genoeg om leuke proefjes te doen, nooit voldoende voor echt serieus terrorisme.

Het is gewoon zo, de echte interesse voor wetenschap komt toch vaak voort uit de wat meer spectaculaire zaken. Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik behoorlijk op de rem getrapt met de natrium experimenten en dat zou ik ook doen als er gevraagd werd naar TCAP, omdat dat gewoon echt bloedlink is, maar enige ruimte voor de iets risicovollere experimenten mag er toch ook wel zijn? We hebben toch ook allemaal nog onze eigen verantwoordelijkheid?

Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden.

Ik wil ook dit artikel nog even meegeven over hobbychemie en wat het betekent voor de "recruitment" van wetenschappers. Ik kwam het tegen op sciencemadness.org en dat sluit mooi aan bij wat ik hier naar voren breng.

http://rapidshare.de/files/21390828/wired_...mistry.pdf.html

Wat mij betreft werkt chemieforum hier ook volledig aan mee, met gebruik van gezond verstand, en uiteraard ook met het wijzen op de risico's voor de betrokken mensen.

Berichten: 2.035

Re: [forum]Wanneer slotje, wanneer niet?

Het slot hier leek me niet zozeer een gevolg van het feit dat het om KNO3 ging, maar eerder omdat mijnheer van Bokhoven nu al een tijdje een niet aflatende stroom posts op het forum loslaat, waarvan de teneur toch ongeveer is: "ik heb een lading chemicalien, ik wil ze graag bij elkaar gooien, vertellen jullie me nu even welke van deze experimenten echt gevaarlijk zijn" ;)

Het aantal malen dat iemand "NIET DOEN!" zei (jij ook Wilco! :P ) is nu al niet meer op de vingers van 1 hand te tellen! ;)

Ik kan niet in de hoofden van de mods kijken (he jammer!), maar ik denk dat als deze zelfde vraag door een serieus iemand was gesteld, er niet zo snel een slotje was gekomen.... zeker niet als jij (als consciëntieuze synthese-goeroe) je ermee bemoeit! :)

Berichten: 1.122

Re: [forum]Wanneer slotje, wanneer niet?

Ik kan mij (goed) vinden in het verhaal van Wilco.

Een belangrijke bijkomstigheid: het op slot zetten van een topic over een potentieel gevaarlijke synthese leidt er niet toe dat een persoon deze synthese niet meer uit gaat voeren! Ik vind dat er dan beter op de gevaren kan worden gewezen dan het topic direct op slot te zetten. Maar dáár is al over gediscusiëerd. --> Hier

Bas

Berichten: 2.035

Re: [forum]Wanneer slotje, wanneer niet?

Een belangrijke bijkomstigheid: het op slot zetten van een topic over een potentieel gevaarlijke synthese leidt er niet toe dat een persoon deze synthese niet meer uit gaat voeren! Ik vind dat er dan beter op de gevaren kan worden gewezen dan het topic direct op slot te zetten.
Bijna letterlijk wat ik ook zei in de door jou aangehaalde discussie-topic... wat zijn we het weer eens! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [forum]Wanneer slotje, wanneer niet?

Ik denk dat niemand het met de redenatie van Bas oneens kan zijn, en volgens mij doen we dat ook niet (meer?) op die manier. Maar er zijn, zoals Herman al zegt, meerdere redenen waarom een topic een slotje krijgt. De belangrijkste daarvan zijn (1) omdat het onderwerp echt niet door de beugel kan, en (2) dat de poster(s) er een potje van maken.

Als team gaan we geen slotjes verantwoorden; als we dat om een of andere reden nodig achten, dan is dat zo. Mocht er een reden voor zijn kunnen we een topic ook weer openen, wat we natuurlijk ook gewoon doen.

Meer zal ik er niet over zeggen ;) behalve dat ik het wel leuk vind te constateren dat eigenlijk iedereen er wel zo ongeveer hetzelfde over denkt!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer