Regel van Markownikoff

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Regel van Markownikoff

Hallo allemaal,

ik heb een vraagje. Kan iemand mij heel simpel de regel van Markownikoff uitleggen. In mijne cursus staat geschreven : "op de koolstof met de meeste waterstoffen erop". Bedoelen ze dan enkel de koolstoffen die te maken hebben met de dubbele binding?

Bijvoorbeeld bij de additie van een waterstofhalogenide bij een alkeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Regel van Markownikoff

De protonenrijkste koolstof krijgt er een proton bij, de elektronenrijkste koolstof krijgt er elektronen bij (tertiair >secundair >primair > methyl dus). Zo zal er altijd bij 2-methylpropeen altijd na reactie voor 99% 2-chloor-2-methylpropaan gevormd worden en niet 1-chloor-2-methylpropaan als je HCl gebruikt ;)

Berichten: 7

Re: Regel van Markownikoff

Dus als ik het goed begrijp, komt de waterstof op de CH2 terecht die in de dubbele binding zit CH2=C-(CH3)2

en dit is de regel van Markownikoff?

Alvast hartelijk bedankt!

Ik heb nog 1 klein vraagje. Ik zit momenteel op de Hogeschool in België en organische chemie is echt mijn slechtste vak. Hoe komt het dat het zo simpel lijkt voor jullie? Snappen jullie dat allemaal of hebben jullie dat ook vanbuiten moeten blokken? Ik zit elke klein detail vanbuiten te blokken voor mijn examen van maandag en niets lijkt mij logisch.

Nogmaals bedankt en wish me good luck ;)

[edit] DrQuico: wat subscriptfoutjes eruit gehaald

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Regel van Markownikoff

Dat is inderdaad de regel van Markovnikov. Wanneer je kijkt naar addities over dubbele bindingen geeft de stabiliteit van het intermediair wat je vormt de doorslag voor de selectiviteit.

en, Good Luck!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Regel van Markownikoff

Black Beauty schreef: Dus als ik het goed begrijp, komt de waterstof op de CH2 terecht die in de dubbele binding zit CH2=C-(CH3)2

en dit is de regel van Markownikoff?

Alvast hartelijk bedankt!

Ik heb nog 1 klein vraagje. Ik zit momenteel op de Hogeschool in België en organische chemie is echt mijn slechtste vak. Hoe komt het dat het zo simpel lijkt voor jullie? Snappen jullie dat allemaal of hebben jullie dat ook vanbuiten moeten blokken? Ik zit elke klein detail vanbuiten te blokken voor mijn examen van maandag en niets lijkt mij logisch.

Nogmaals bedankt en wish me good luck :P

[edit] DrQuico: wat subscriptfoutjes eruit gehaald
Nou er is 1 ding wat heel goed helpt (althans bij mij) en dat is dat ik kleine tot middelgrote moleculen in 3D kan weergeven in mijn hoofd, verder berust de regel van Markovnikov op begrip van de orbitalen ;)

Berichten: 2.035

Re: Regel van Markownikoff

Ik heb nog 1 klein vraagje. Ik zit momenteel op de Hogeschool in België en organische chemie is echt mijn slechtste vak. Hoe komt het dat het zo simpel lijkt voor jullie? Snappen jullie dat allemaal of hebben jullie dat ook vanbuiten moeten blokken?
Wij hebben ook alles moeten leren! De een leert het wat sneller dan de ander, maar geloof me, iedereen heeft, net als jij, als een gek geblokt! ;)

Berichten: 915

Re: Regel van Markownikoff

Heeft dat niet te maken met het verschil in elektronegativiteit? Of inductief effect?
Ik zit momenteel op de Hogeschool in België
Alsof er maar één hogeschool is in België Afbeelding

Berichten: 2.035

Re: Regel van Markownikoff

Heeft dat niet te maken met het verschil in elektronegativiteit? Of inductief effect?
Het heeft inderdaad te maken met het inductief effect, d.w.z. met de stabiliteit van het (al dan niet gevormde!) carbokation....
Ik zit momenteel op de Hogeschool in België
Alsof er maar één hogeschool is in België Afbeelding
Dit is een andere manier om te zeggen: "Ik zit momenteel op een hogeschool in Belgie" ;)

Berichten: 7

Re: Regel van Markownikoff

Inderdaad, sorry voor het foutje! Zit op de Karel de Grote Hogeschool in Hoboken.

Morgen examen en nog 100 bladzijden te gaan + Spectroscopie.

Dit wordt tweede zit, daar is geen twijfel over mogelijk! ;)

Allemaal bedankt voor jullie reacties! :P

Groetjes!!!

Berichten: 592

Re: Regel van Markownikoff

Paniek helpt je toch niets, tuyaux daarentegen. Die kunnen op een moment als dit erg van pas komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Regel van Markownikoff

Het beste wat je op zo'n moment kunt doen is gewoon een half uur op je rug in bed liggen en proberen je hoofd helemaal leeg te maken. Het lijkt me namelijk nogal sterk dat je in deze situatie nog maar iets van stof opneemt ;)

Berichten: 7

Re: Regel van Markownikoff

Voilà, ben gebuisd!!!

Heb een 5/20 ofzo. Het eerste deel ging nog redelijk goed (8/20), dat had genoeg geweest om er dit jaar door te zijn, maar het mocht niet zijn. Het tweede deel heeft me de das omgedaan.

Nu heb ik uiteraard nog een vraagje. Is er iemand die me deze zomervakantie bijles zou kunnen in Organische Chemie (bio-organische chemie) van het tweede jaar Hogeschool, opleiding : bachelor Farmaceutische en Biologische Technologie.

Ik wil het echt graag snappen en kunnen maar ik heb echt uitleg nodig. Die leraar wil me ook uitleg geven maar ik snap er niets van als die dat probeert uit te leggen.

Is er iemand die tijdens de zomermaanden tijd heeft om naar Antwerpen, Schoten te komen en me wegwijs te maken, uiteraard tegen betaling.

Ik denk met een paar dagen les, dat ik er al een heel eind kom.

Gelieve re reageren op mijn mailadres : laurakozak_at_hotmail_puntje_com

Ik zal zo snel mogelijk terug reageren maar ik zit momenteel nog te studeren

Alvast iedereen heel hard bedankt!!!

Groetjes, Laura

rwwh: E-mailadres spam-proof gemaakt.

Reageer