Springen naar inhoud

H2O2 + CuSO4

• Log in om te kunnen reageren

didier1981

didier1981

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 15:06

Aangezien dat zuurstofwater 30% een sterke oxidator is, wou ik dit gebruiken om uit CuSO[SUB]4 te laten oxideren tot CuO

H2O2+CuSO4-> CuO + H2SO4 + O-2 gas

in de praktijk treedt er echter wel een 2de reactie na enige tijd op

CuO+H2SO4-> CuSO4+H2O

nu is mijn vraag, is het mogelijk als eenmaal de eerste reactie zich heeft voorgedaan, op het moment dat er zicht CuO gevormd heeft, is het dan mogelijk om te beletten dat deze verder gaat reageren met H2SO4. Zodat ik mijn CuO kan behouden.

Veranderd door didier1981, 27 mei 2006 - 15:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2006 - 15:17

Cu2+ +e -> Cu+ is in mijn ogen toch echt een reductie hoor ;)

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 15:46

nu is mijn vraag, is het mogelijk als eenmaal de eerste reactie zich heeft voorgedaan, op het moment dat er zicht CuO gevormd heeft, is het dan mogelijk om te beletten dat deze verder gaat reageren met H2SO4. Zodat ik mijn CuO kan behouden.

Zoek naar een manier om CuO uit het reactiemengsel te verwijderen.... op een andere manier kan je de nevenreactie niet tegenhouden!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2006 - 18:10

Zowel didier1981 als FsWd zijn volgens mij een beetje "lost" hier ;) .

@didier1981: Er is hier helemaal geen sprake van een oxidatie. Zowel in CuSO4 als in CuO is het koper al in oxidatie toestand +2. Bovendien treedt de reactie die jij noemt helemaal niet op. Er ontstaat echt geen zwavelzuur hoor. Je zult ongetwijfeld zuurstofgas krijgen, maar dat is gewoon omdat H2O2 ontleedt. Koper (II) ionen (zoals zoveel andere stoffen) katalyseren deze reactie.

@FsWd: Vanwaar jouw reaktie, die snap ik helemaal niet in deze context.

------------------------------------------------------------------------

Wat er precies gebeurt als je koper (II) en waterstofperoxide bij elkaar doet is een stuk lastiger te beschrijven. Er ontstaat inderdaad een donkere stof, en deze ontstaat nog veel uitgesprokener, wanneer je H2O2 bij een neerslag van Cu(OH)2 doet. Zelf denk ik dat er een peroxide van koper ontstaat, dat echter tamelijk instabiel is. Ik heb gelezen dat het mogelijk is om CuO2 te maken en ook te isoleren, maar deze stof ontleedt snel.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2006 - 20:52

;) Hmmz het was weer eens net voor etenstijd ofzoiets, dacht dat er over Cu2O gepraat werd

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures