thermiet

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 385

thermiet

Is er veilig een reactie te doen met thermiet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: thermiet

Zolang je het mengsel bij kamertemperatuur houdt gebeurt er niets.

Je moet hier niet mee spelen. Een eenmaal opgestarte reactie is niet meer te stoppen. Hij gaat door tot het materiaal volledig is omgezet en verwoest of verbrandt alles waar het mee in aanraking komt.

Berichten: 2.035

Re: thermiet

Thermiet is een van de stoffen die volgens de forumregels (hier) niet besproken mogen worden.... ik denk dat er zodadelijk een slotje volgt! ;)

Re: thermiet

Thermiet is een van de stoffen die volgens de forumregels (hier) niet besproken mogen worden.... ik denk dat er zodadelijk een slotje volgt!


;) Snap ik even niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: thermiet

Thermiet is een mooi mengsel. Maar het is in de praktijk rond het huis niet mogelijk om het mengsel op gang te krijgen. Het moet tot te hoge temperatuur worden verhit.

Te gevaarlijk om over te praten? Volgens mij kun je met andere huis-tuin-en-keukenmiddeltjes dingen maken die nog veel gevaarlijker zijn.

Berichten: 2.746

Re: thermiet

het is een randgeval, thermiet is geen explosief

om het veilig te doen doe je het best in een bloempot met wat zand denk ik, dacht ik ergens gelezen te hebben

probeer het niet te blussen!

Berichten: 2.035

Re: thermiet

Te gevaarlijk om over te praten? Volgens mij kun je met andere huis-tuin-en-keukenmiddeltjes dingen maken die nog veel gevaarlijker zijn.
klopt, maar men moet ergens de grens trekken tussen "normale" chemicalien en chemicalien die explosief/brandbaar/verslavend enz zijn! ;)
het is een randgeval, thermiet is geen explosief
Ook waar, maar het geeft wel extreme warmte-ontwikkeling, en kan dus als zodanig niet worden aangemerkt als "onschuldig".... voor wat het doet: kijk maar even hier -> klik

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: thermiet

Maar roest en alufolie zijn toch normale chemicalieën?

Berichten: 2.746

Re: thermiet

over brandbaar staat niets in de regels ;)

Berichten: 2.035

Re: thermiet

Maar roest en alufolie zijn toch normale chemicalieën?
Dat zijn alle grondstoffen voor explosieven ook, maar het gaat natuurlijk om het mengsel... je zal ook zien als je het forum afschuimt dat er veel topics op slot gaan waar mensen vragen stellen over zulke grondstoffen... tenzij ze een echt goede verklaring hebben waarom ze er meer over willen weten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: thermiet

Ehh, de auto van onze buurman staat steeds op onze plek... en ik zou deze willen thermieteren?

Berichten: 2.035

Re: thermiet

Lol... nee meestal proberen ze wat subtieler te zijn... dus bijv. met een vaag verhaal over kunstmest en nitraten... na wat doorvragen blijkt dat ze van kunstmest geen drol verstand hebben ;)

Ik denk dat als je op het forum even zoekt op het magische woord "slotje", je aardig wat voorbeelden zal vinden.... niet alleen over explosieven, maar ook over rookbommen e.d.!

Berichten: 2.746

Re: thermiet

stinkbommen zijn ook populair

en thermiet kun je wel degelijk voor misdadige zaken gebruiken <kgeef maar best geen voorbeeld>

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: thermiet

Je kunt met thermiet spoorrails chemisch aan elkaar "lassen". Maar dat lijkt mij geen toepassing voor hobbymatig gebruik.

Dat je het niet proberen te blussen met water als het mis gaat klopt. Als je dat probeert wordt je wakker in Beverwijk ben ik bang.

Berichten: 2.746

Re: thermiet

blussen met iets ander heeft ook weinig zin, de reactie heeft geen omgevingszuurstof nodig, en kan zelfs zeer gevaarlijk zijn

Reageer