Lood

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Lood

Laatst heb ik een koperen destillatiekolom gebouwd, deze heb ik gesoldeerd, helaas heb ik soldeertin met lood gebruikt. Ik heb heb nu weer uit elkaar gehaald maar heeft iemand een idee hoe je bijvoorbeeld lood aan zou kunnen tonen in gedestilleerd water? of hiervan de concentratie te bepalen? Ik heb niet de beschikking over een lab enzo.

groetjes

Re: Lood

Helaas lood met dit soort lage concentraties aantonen gaat alleen in een goed uitgerust lab, maar ik weet niet wat je destilleerd maar als er niet elke dag liters van drink zal het lood uit de soldeerverbindingen geen problemen opleveren.

Aanvulling de norm voor drinkwater is 10 microgram/l dit zul je niet uit je soldeer halen.

Berichten: 17

Re: Lood

owkee hartelijk bedankt

Berichten: 2.746

Re: Lood

toch wordt er overal afgeraden om loodlegeringen te gebruiken. opnieuw solderen met tin/zilver lijkt me het beste.

Berichten: 17

Re: Lood

Heb ik gedaan ;)

Berichten: 1.122

Re: Lood

Aanvulling de norm voor drinkwater is 10 microgram/l dit zul je niet uit je soldeer halen.
Waarom niet? Het ligt er helemaal aan of er soldeertin is gebruikt met sporen van lood of soldertin met grote hoeveelheden lood. Er zijn véle variaties van soldeertin met de meest exotische samenstellingen. Soldeertin bestaande uit o.a een aantal procenten lood komt ook voor. En dan zit je al snel aan een maximale concentratie. Blijft echter wel de vraag hoe snel lood in het water 'trekt'...

Re: Lood

Er kan in zacht soldeer tot maximaal iets van 60% lood zitten, maar als je soldeert zijn alleen de randen van de soldeernaad in kontakt met de vloeistof en zal de hoeveelheid die in oplossing gaat erg weinig zijn en ver onder de norm.

Een van de redenen dat ik schat dat dit zo is komt omdat een volledig loden waterleiding die niet te lang stilstaat de norm van 10 microgram per liter niet overschrijdt.

Berichten: 30

Re: Lood

als je lood wil aantonen in water:

thioacetamide toevoegen, hieruit zal met water waterstofsulfide worden gevormd, dat met lood een zwart neerslag geeft

dit gaat ook voor zeer kleine hoeveelheden, maar dan is de kleur natuurlijk zeer licht, je kijkt er best naar door te kijken op een witte achtergrond en te vergelijken met een buisje zuiver water

veel plezier ermee

Re: Lood

thioacetamide toevoegen, hieruit zal met water waterstofsulfide worden gevormd, dat met lood een zwart neerslag geeft


Enig idee van de ordegrootte van de detectielimiet ?

Berichten: 30

Re: Lood

detectielimiet weet ik niet exact, maar 2 ppm zal je wel zien als je vergelijkt met een volledig heldere oplossing

ik vergat er nog bij te zeggen dat het in zuur milieu moet gebeuren (buffer van pH3,5)

Reageer