[scheikunde] Ijzerbepaling cornflakes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] Ijzerbepaling cornflakes

Geachte mensen,

het volgende probleem doet zich voor:

Ik heb een hoeveelheid cornflakes verast, opgelost in HCl-oplossing en gefiltreert.

Het filtraat bevat een onbekende hoeveelheid ijzer (dewelke ik moet bepalen).

Ik beschik over een standaardoplossing ijzer (40µg/ml).

Ik verdeel de onbekende ijzeroplossing in 4 bekers: +- 11ml per beker

aan de eerste beker voeg ik 0ml standaardoplossing toe, aan de 2de voeg ik 0,250ml toe, aan de derde 0,500ml en aan de laatste 0,750ml.

Dit alles wordt gevolg door een complexvorming waardoor er verkleuring ontstaat (alfa-phenantroline)

Hiera calibreer ik de absorptiemeter met demi water, hierna test ik de staaltjes.

ik kom uit op respectievelijk 0,392A/0,524A/0,630A en 0,745A.

Deze waarden zet ik uit op de y-as. Op de x-as moet de concentratie van de standaardoplossing staan. Maar moet ik dan de concentratie berekenen voor enkel de hoeveelheid standaard dat ik heb toegevoegd of voor het volume van de standaard+volume onbekende?

en als dit dan éénmaal op de grafiek staat, hoe haal ik de concentratie onbekende eruit?

De formule die ik heb gekregen is de volgende:

concentratie onbekende = (-concentratie standaard x geëxtrapolleerd volume standaard)/volume onbekende

Wat wordt er bedoeld met geëxtrapolleerd volume standaard?

Sorry dat het zo een lange vragen zijn maar ik zit al vijf dagen bezig aan dit verslag en niemand kan mij een duidelijk antwoord geven totnutoe:(

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ijzerbepaling cornflakes

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5226

Misschien heb je hier iets aan?

Er zijn overigens meer vragen m.b.t. standaardadditiet op het chemieforum, waar je in kunt zoeken.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Ijzerbepaling cornflakes

dus als ik die link goed snap is de absolute waarde van het snijpunt met de x-as de concentratie van men onbekende?

handig, eindelijk iets dat ik snap.

Nu snap ik enkel nog niet HOE ik de concentratie van onbekende moet weergeven op men x-as?

Ik heb bijvoorbeeld 0,250ml 40µg/ml standaard toegevoegd aan 10ml onbekende.

moet ik als concentratie nu nemen 40µ/ml of 10µg/10,250ml?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ijzerbepaling cornflakes

Als je de eerste pakt, dan krijg je voor alle metingen 40 µg/ml... en dan komt er uit je monster ook 40 mg/ml. ;)

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Ijzerbepaling cornflakes

beetje vaag dan als er in cursus staat concentratie standaardoplossing ;)

Reageer