Springen naar inhoud

Fosforylering van eiwit

• Log in om te kunnen reageren

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 15:28

hello,

Heb een vraagje, namelijk een eiwit bv case´ne zou condenseren met fosfaatgroepen waarbij er serine wordt gevormd. ( bij micelvorming in melk )

Serine : http://nl.wikipedia....ding:Serine.png
Eiwit : http://www.rpi.edu/d...s/dipeptide.gif

Kan iemand me verder helpen met deze reactie op te stellen aub ? Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 17:11

Het hele verhaal vindt je hier -> klik ;)

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 17:50

Bedankt om zo snel te reageren , maar deze site heb ik reeds bekeken. Informatie over coagulatie en micellen vind ik genoeg, alleen vind ik niets over de reactie tussen aminozuur en een fosfaatgroep. Dit is noodzakelijk om te bergijpen hoe de submicellen aan elkaar gehecht zijn --> door middel van calcium-fosfaatbruggen

Dit is een fosforylatie maar ik heb problemen met deze reactie uit te schrijven...

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2006 - 17:52

Het draait om dit stukje tekst waar ik het reactiemechanisme niet van begrijp :

The common compositional factor is that caseins are conjugated proteins, most with phosphate group(s) esterified to serine residues. These phosphate groups are important to the structure of the casein micelle. Calcium binding by the individual caseins is proportional to the phosphate content.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2006 - 18:18

Als ik je verklap dat het fosfaat als een soort zuur reageert en het geheel lijkt op een ester, kom je dan verder? (zo zit trouwens ook de ruggegraat van DNA inelkaar, alleen zit er dan pentose, gelinkt op de 3e en 5e koolstof tussen)

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 21:09

Bedoel je dan fosfaatgroep+aminozuur+calcium vormt een ester ? Sorry voor het late antwoord...

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 21:18

De fosfaatgroep reageert met de OH-groep van serine residuen, en de resulterende fosfaatester wordt via calcium "gebonden" aan de fosfaat-ester groepen van andere caseine-ketens....

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 15:28

Snap het ongeveer , merci !!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures