Paprika´s ontkleuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Paprika´s ontkleuren

Hoihoi

Voor mijn po scheikunde meot ik uitzoeken wat de verschillen in vitamine C in rode, groene en gele paprika´s zijn. Hiervoor moet ik de paprika ontkleuren, maar ik weet niet hoe dat moet.

Kus Amber
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 2.035

Re: Paprika´s ontkleuren

De meestgebruikte chemicalien voor het verwijderen (kapotmaken!) van kleurstoffen zijn waterstofperoxide, hypochloriet en zuur.... welke jij nodig hebt zal afhankelijk zijn van de precieze bepaling die je gaat doen!

Re: Paprika´s ontkleuren

Kun je wat meer informatie geven over het waarom van het ontkleuren want dit is niet zo simpel als je ook het vitamine C intact wilt houden.

Een extraxtie met water is al voldoende om het vitamine C te oxideren.

Berichten: 4

Re: Paprika´s ontkleuren

Nou, ik weet niet precies waarom ik die paprika's moet ontkleuren (dat zei mijn docent, want hij een Havogroepje liepen ze door het niet-ontkleuren vast met de PO). In ieder geval weet ik wel dat we gebruik moeten maken van absorberen (ofzoiets), maar ik weet niet welke stof we moeten gebruiken.

Kus Amber
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Re: Paprika´s ontkleuren

Hallo Amber,

Dat is niet veel extra informatie maar bekijk de volgende link eens of die je verder helpt en kom maar terug als er vragen blijven.

http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/biolo...oorde_dope.html

Berichten: 4

Re: Paprika´s ontkleuren

Hallo,

Heel erg bedankt voor het webadres, maar die kende ik al (voor het geval je hem kent, ik had het al van Jurn gekregen). Verder zijn we al begonnen met ontkleuren door de paprika's te schillen, te malen en er vervolgens silicagel erbij te doen en dan filtreren. Bij de gele paprika en de groene paprika is alles goed gelukt, bij de rode moet alles opnieuw.

In ieder geval heel erg bedankt voor het helpen.

Groetjes Amber
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Paprika´s ontkleuren

Je zou het ook kunnen proberen door te koken met actieve kool. Dat is zelfs als medicijnvorm beschikbaar als norit 8-)

Berichten: 4

Re: Paprika´s ontkleuren

Hoi

Ja, dat hadden we al geprobeerd, maar we vonden silicagel duidelijker (werd niet helemaal zwart en wij werden niet helemaal vies...). Verder was onze docent erg tevreden over onze praktijkbesteding en onze resultaten.

Groetjes Amber
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Reageer