[scheikunde] verschil tussen blik en aluminium bij een "can"

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] verschil tussen blik en aluminium bij een "can"

beste,

ik heb een vraag waar ik geen antwoord op weet of waar ik iets van kan vinden in boeken/internet. Ik heb ook geen enkele basis van chemie dus zelf weet ik er niet veel van....

de vraag: stel: er liggen een hele hoop blikjes(coca-cola, ice-tea-blikjes) op een hoopje, maar er berstaan verschillende blikjes. ( blik is eiglijk een verkeerde benaming, in het engels is het "can") je hebt dus "can's" uit blik en uit aluminium... nu is mijn vraag, wat is het verschil en waaraan kan ik ze scheiden van elkaar, maw: hoe kan ik uit die hoop can's de aluminium can's eruit halen???

ik hoop dat het een beetje duidelijke vraag is? en weet iemand waar ik daar uitleg kan van vinden of info hierover??

zeer vreindelijke groeten...

Melander

[email protected]

Berichten: 183

Re: [scheikunde] verschil tussen blik en aluminium bij een "can"

Volgens mij kan je blik en aluminium scheiden met een magneet (behoorlijk sterk natuurlijk , elektromagneet ofzo...) . Blik is namelijk gemaakt van staal en dus magnetisch , in tegenstelling tot aluminium dat niet magnetisch is.

Berichten: 127

Re: [scheikunde] verschil tussen blik en aluminium bij een "can"

Klopt, met een magneet kan dat. In de industrie wordt het ook toegepast. Maar dan wordt vaak een koprolmagneet gebruikt.

Kijk maar eens naar de plaatjes in deze link

Overigens heeft dit onderwerp weinig met Chemie te maken ! ;)

Jdeketel

Berichten: 5

Re: [scheikunde] verschil tussen blik en aluminium bij een "can"

ok bedankt....

tja wij hebben deze vraag in de les chemie gehad dus zal er wel betrekking met hebben zeker?

greetz

melander

Berichten: 5

Re: [scheikunde] verschil tussen blik en aluminium bij een "can"

ik vraag me net af waarom we deze vraag dan krijgen in de lessen chemie ,als het weinig met chemie te maken heeft? is er dan een verschil qua chemische samenstelling of productiemethode of....??? ik weet het niet hé maar ik vraag me dat nu af....

melander

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] verschil tussen blik en aluminium bij een "can"

Tja, er is een verschil in chemische samenstelling tussen ijzeren blikjes en aluminium. Een redelijk fundamenteel verschil zelfs.

Ik begrijp best dat dit onder chemie valt: materiaalkunde wordt op veel scholen niet onderwezen. Natuurkunde zou kunnen, maar die willen vaak niets met verschillen tussen materialen en moleculen te maken hebben....

Reageer