Springen naar inhoud

dichtheid van suiker bepalen

• Log in om te kunnen reageren

tes_CF

tes_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 11:59

[!] Heey allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnnen helpen ik moet voor scheikunde 2 manier verzinnen om de dichtheid van suiker te bepalen.
Ik hoop dat jullie me aan misschien 1 proefje of manier kunnen helpen
alsvast bedankt [!]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ZoŽ

ZoŽ

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 12:00

sorry schat! geen flauw idee?

DrQuico: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!

Veranderd door DrQuico, 30 mei 2006 - 12:52

sherpa

sherpa

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 12:08

Enkele methoden alvast:
- areometer of densimeter
- balans van Mohr-Westphal
- pyknometer

Ik denk als je hierop wat zoekt op het internet of in de bib dat je wel de methode/werkwijze kan vinden.

edit: pyknometer ipv stalagmometer (=oppervlaktespanning) ;)

Veranderd door sherpa, 30 mei 2006 - 12:16

tes_CF

tes_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 12:09

Enkele methoden alvast:
- areometer of densimeter
- balans van Mohr-Westphal
- stalagmometer

Ik denk als je hierop wat zoekt op het internet of in de bib dat je wel de methode/werkwijze kan vinden.

danku

Jampie

Jampie

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 13:04

Een pyknometer is toch alleen voor vloeistoffen?

Anja_CF

Anja_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 13:10

Een pyknometer is toch alleen voor vloeistoffen?

Je kunt ook een deel suiker oplossen in water.
Dan heb je een vloeistof.

Je bepaald eerst de dichtheid van water, vervolgens los je suiker op in water (bv 50/50), dan bepaal je met de dichtheid van de oplossing.
Je weet dan de dichtheid van de oplossing en van water, gemakkelijke rekensom naar de dichtheid van suiker lijkt me.

Jampie

Jampie

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 13:52

Je kunt ook een deel suiker oplossen in water.

Hmmm.... lijkt mijn geen ideale oplossing (en oplossing niet in de zin van een vloeistof ;) )

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 14:09

Je bepaald eerst de dichtheid van water, vervolgens los je suiker op in water (bv 50/50), dan bepaal je met de dichtheid van de oplossing.
Je weet dan de dichtheid van de oplossing en van water, gemakkelijke rekensom naar de dichtheid van suiker lijkt me.

Helaas werkt dit niet helemaal. Voor de beschreven methode is het nodig dat de 2 gemengde stoffen samen het zelfde volume hebben als de aparte bij elkaar opgeteld.
Als je suiker oplost in water zal het volume vloeistof niet precies toenemen met het volume van de suiker. Daardoor krijg je een afwijking in je dichtheid.

Trouwens Suiker kun je niet 50:50 oplossen in water. Hooguit 40:60.

Het makkelijkst lijkt mij (met beschikbare middelen) om de massa en het volume te bepalen en dan te delen. Massa is makkelijk te bepalen met een bovenweger. Volume kan met een maatcylinder met vloeistof waarin suiker niet oplost (hexaan, wasbenzine?. Vul de maatcylinder tot een bepaald volume en lees af. Voeg je afgewogen hoeveelheid suiker toe en lees opnieuw het volume af. Het verschil is je volume van je suiker.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 15:56

De wet van Archimedes.

Weeg het suikerklontje en daarna weeg je het verplaatste aantal gram kwik.
Volgens mij was het dan: gram suikerklontje*(verplaatst kwik/dichtheid kwik).

wire

wire

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2006 - 10:10

Ik moet zelf ook dezelfde proef doen.
Kennen jullie misschien een paar methodes die goed op te zoeken zijn op internet?
De werkwijze wil ik wel zelf uitvogelen, alleen ik weet bij god niet hoe je 2 of meer methodes kan vinden voor zoiets simpels.
Ik heb veel gehad aan deze topic, alleen is het zo'n simpele proef dat mijn leraar wilt dat ik wat meer ervoor doe(meerdere soorten suikers bijv.)maar ik dacht zelf meer aan meerdere methodes toepassen.

Veranderd door wire, 10 september 2006 - 10:16

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 10 september 2006 - 12:12

Pure suiker bestaat vrijwel voor 100% uit sacharose.
Zie link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sacharose

Ik kan me voorstellen dat onderzoekt hoe het gesteld is met de effectieve dichtheid van de diverse soorten suiket zoals kristalsuiker, basterdsuiker, tafelsuiker, poedersuiker, suikerklontjes enz.
Je neemt een hoeveelheid suiker, klopt dit gedurende 1 ŗ 2 minuten op tafel om te zorgen dat het goed gepakt is en meet het volume en weeg het. Dan kun je de relatieve dichtheid tov de echte dichtheidt (1,587 g/cm¬≥) berekenen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures