[scheikunde] liganden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] liganden

Ik heb informatie nodig over de onbekende liganden NTA, EGTA en HEDTA. Hiervoor heb ik geen geschikte literatuur bij de hand. Ik heb een beetje gepuzzeld op zoekmachines en dit is wat ik zover heb gevonden:

NTA

triviale naam: nitrotriazijnzuur

systematische naam: ?

structuurformule: C6H9NO6 / N(CH2COOH)3

tandigheid: 3

EGTA

triviale naam: ethylglycol-bis(2-aminoethylether)tetraazijnzuur

systematische naam: ?

structuurformule: C14H24N2O10

tandigheid: 6

HEDTA

triviale naam: 2-hydroxyethyleendiaminetriazijnzuur

systematische naam: ?

structuurformule: C10H18O7N2

tandigheid: 8

Is het zover correct? En kan iemand bij helpen met de systematische namen van de liganden?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] liganden

Hoi Atomic, welkom op Chemieforum.nl!

Als ik denk aan EDTA, wat een bekende ligandbinder is, denk ik dat je wel hier en daar nog een foutje hebt zitten.

Kijk eens naar NTA; aan de formule die je zelf hebt geschreven zie je, dat het bestaan uit een stikstofatoom waar 3 geprotoneerde acetaatgroepen aan zitten. Ik denk daarom dat het 3-tandig is (ik weet niet of dat een offciele term is, maar ik snap wat je bedoelt). De systematische naam, ehh, misschien nitrotriacetaat?

Dan EGTA, als ik het goed heb is de formule: (HOOC-CH2)2NOCH2CH2ON(CH2COOH)2

Is dat niet al de systematische naam dan die je geeft? Als je die structuur ziet, hoeveel liganden verwacht je dat deze stof kan binden dan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] liganden

Je hebt gelijk, NTA is 3 tandig. Tandigheid is de term die wij gebruiken.

Zover ik weet is EGTA: (HOOC-CH2)2NCH2CH2OCH2CH2OCH2CH2N(CH2COOH)2

Ik zie nu dat het 6 tandig is ;)

Nouja er was een voorbeeld hoe ik het moest doen:

Voorbeeld: EDTA

triviale naam: ethyleendiaminetetra-acetaat

systematische naam: N,N,N`,N,-tetrakis-carboxymethyl-1,2-diamino-ethaan (dit snap ik niet)

structuurformule: C10H16O8N2 (ik kan het hier niet tekenen)

tandigheid: 6-tandig

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] liganden

"Tandigheid" hoor je niet zo vaak, dit is een letterlijke vertaling van het Engelse "dentate" ;)

Meestal wordt "dentaat" gebruikt (bidentaat, tridentaat enz)....

Reageer