Springen naar inhoud

[scheikunde] Mosdood

• Log in om te kunnen reageren

Plumbummiej

Plumbummiej

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 15:46

Hoi hoi,

ik heb een klein vraagje,
zou je zuiver ijzer(ІІ)sulfaat kunnen gebruiken om mos op je gazon te bestrijden?
ik weet dat ijzer(ІІ)sulfaat de werkzame stof in mosdoder is en vroeg me af of je dan niet beter zuiver ijzer(ІІ)sulfaat kunt gebruiken. ;)

alvast bedankt! :)

Nu zie ik net dat ik dit misschien beter bij het medisch/biologische forum had kunnen zetten. :P

Veranderd door Plumbummiej, 30 mei 2006 - 15:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Plumbummiej

Plumbummiej

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 16:12

Zou dit misschien kunnen:

omdat ijzer(ІІ)sulfaat zuur is, zou het juist een goede voedingsbodem kunnen zijn voor mos en dat het daarom niet verstandig is om zuiver ijzer(ІІ)sulfaat te gebruiken?

ik heb het zelf bedacht dus het zou ook grote onzin kunnen zijn natuurlijk ;)

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 16:42

De formulering die gebruikt wordt zal wel een bepaald doel hebben. De andere stoffen die aanwezig zijn kunnen het ijzersulfaat bijvoorbeeld geleidelijk afgeven. Of het zijn misschien synergisten die voor een betere werking zorgen.

En het is best om altijd goed op te letten met ijzersulfaat want dit geef mooie roestvlekken op je terras.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2006 - 19:16

Volgens mij is het ijzer(III)sulfaat. Maar goed, ik heb mosbestrijder gebruikt die enkel ijzersulfaat (en kristalwater) bevatte. Een oplossing hiervan in water doodt het mos binnen enkele uren. Een slow-release systeem is hiervoor dus eigenlijk niet nodig. Je moet inderdaad wel oppassen met het terras, maar ook voor die roestvlekken zijn er weer allemaal middeltjes te koop. ;)

[edit] Toch nog even nagekeken. Het is toch ijzer(II)sulfaat (ferrosulfaat)

Veranderd door DrQuico, 05 juni 2006 - 08:20

Plumbummiej

Plumbummiej

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 20:40

Danku Danku! ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures