Harsen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

Harsen

Ik heb een vraag over harsen.

Op school moeten we een presentatie houden over harsen, zowel de natuurlijke als de kusntmatige.

Nu heb ik een paar vragen over de kunstmatige vorm.

Een hars is een polyester waarbij je Methyl-Ethyl-Ketone-peroxide (ookwel M.E.K.-peroxyde of butanox genoemd) toevoegd waardoor deze hard wordt. Is er iemand die me een reactievergelijking hiervoor kan geven?

Hoe deze er uitzien en waar tussen welke atomen waarschijnlijk vernetting zal komen.

De polyester diegebruikt wordt is Poly-Pol PS-28. Ik heb naar de polyservice een mail gestuurd of hun wat meer informatie hebben over al hun Poly-pol maar ik heb tevergeefs geen reactie gekregen. Weet iemand van jullie iets meer over poly-pol?

Alle informatie is welkom omdat de presentatie waarschijnlijk 3 kwartier moet duren.

Berichten: 2.035

Re: Harsen

Zonder de precieze structuur van de polyester is het moeilijk te zeggen waar de crosslinking plaats gaat vinden..... het radicaal-mechanisme van crosslinking is in wezen niet anders dan wat optreedt bij een "normale" radicaal-polymerisatie, alleen zullen nu de aangrijpingspunten van de radicalen wat beperkter zijn, waardoor je alleen crosslinking op specifieke plaatsen in het polymeer krijgt!

Berichten: 161

Re: Harsen

Je kan even googlen op "Resins" of je kijkt even hier: http://www.hexionchem.com/

Hier kan je veel vinden over reacties etc.

Reageer