Water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.122

Water

Een korte, misschien simpele, vraag;

Het watermolecuul is asymmetrisch. waarom?

In het onderstaande plaatje staat bovenaan de (asymmetrische) correcte structuur van water. Er onder de (symmetrische) incorrecte structuur.

Wat ik mij afvraag is waarom water niet simpelweg symmetrisch is. De symetrische vorm bevat geen dipoolmoment en lijkt mij daarom dus gunstiger.

Wat zorgt er voor dat er toch een hoek zit tussen de waterstofatomen in het molecuul?

Afbeelding

De vrije electronen zijn een beetje simpel weergegeven maar het idee is duidelijk.

Bas

Berichten: 677

Re: Water

Die gebogen vorm wordt veroorzaakt door de afstoting van de elektron paren. Bij de min of meer tetraëdrische structuur van zuurstof is de onderlinge afstand tussen de elektronparen maximaal, hetgeen dus een minimale afstoting is. Vrije elektronparen stoten elkaar wat minder af dan bindings elektronparen, waardoor de hoek H-O-H een beetje kleiner wordt dan 109,5° (ongeveer 104 ° dacht ik).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Water

Bas, waar jij naar op zoek bent wordt verklaard met het zogeheten VSEPR-model: Valence shell electron pair repulsion.

Kijk maar eens door deze lijst met zoekresultaten, of deze op Wikipedia.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Water

Vrije elektronparen stoten elkaar wat minder af dan bindings elektronparen, waardoor de hoek H-O-H een beetje kleiner wordt dan 109,5° (ongeveer 104 ° dacht ik).
Incorrect.... Vrije elektronparen stoten elkaar meer af dan bindings elektronparen, en daardoor worden de waterstoffen "naar elkaar toe" geduwd, en zijn de H-O-H bindingshoeken 104.5°, kijk maar eens hier -> klik!

Op dezelfde pagina zie je ook dat het watermolecuul niet "zuiver" SP3-gehybridiseerd is, maar een mengvorm ergens tussen SP3 en SP2 is!

Een "beroemde" publicatie over de structuur van water heette dan ook: "No rabbit ears on water!", waarmee men aangaf dat water niet zuiver SP3 (wat zou resulteren in 2 lone-pairs in zuivere SP3-orbitalen) is ;)

Toevoeging: de vraag van Bas is eigenlijk: "waarom is water niet SP-gehybridiseerd (H-O-H bindingshoek van 180°)"?

Dat komt door de repulsie van de lone-pair electronen, wat in elk atoom met 1 of meer lone pairs verreweg de grootste energie-term oplevert! Als water SP is gehybridiseerd, zitten de lone pairs in 2 P-orbitalen die hoeken van 90° met elkaar maken... de relectronen-epulsie is dan veel groter dan bij een hoek van 109° (SP3-gehybridiseerd) of 104° (de in water gevonden mengvorm).....

Berichten: 1.122

Re: Water

Het is mij duidelijk. Ik dank U vriendelijk ;)

Reageer