[scheikunde] Jodium-zetmeel complex

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Jodium-zetmeel complex

Als je een oplossing van I2 met zetmeel samenvoegt krijg je een blauw-zwart gekleurde oplossing, er vormt zich een jodium-zetmeel complex.

Kan iemand mij vertellen waarom dit blauw gekleurd is en hoe ik me zo´n complex voor moet stellen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Jodium-zetmeel complex

Een complex ziet er dan als volgt uit:

Afbeelding

http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/548starchiodine.html

Er onstaat een blauw/zwarte kleur omdat die oplossing licht van bepaalde golflengtes absorbeert. In deze is dat niet anders dan een andere gekleurde oplossing, volgens mij.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Jodium-zetmeel complex

De iodide-moleculen vormen ketens (bijv. I93- en I153- aan de binnenkant van de amylose-helices (zetmeel bestaat uit amylose en amylopectine), en de kleur is afkomstig van donor-acceptor interactie tussen water-moleculen en deze poly-iodiden......

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Jodium-zetmeel complex

Vraagje voor de alwetende Herman: volgens deze site kan je twee type poly-iodiden krijgen: I 2n+1- en I 2n+2 2- (www.chemistryworld.de/cheminfo/0266-lex.htm) Hoe moet ik mij de 3- complexen voorstellen??

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Jodium-zetmeel complex

Nu moest ik ook even zoeken, want dat I93- en I155- verhaal kwam uit mijn grijze massa 8-)

De "simpele" I2n+1- en I2n+22- complexen zijn van het "type" I2-I3-, waarbij in de eerste serie steeds een extra I2 complexeert (leidend tot I5-, I7- enz), en in de tweede serie steeds een I3- (leidend tot I82- etc)

Waar het in het geval van hoger geladen complexen op neer komt is dat zo'n I3- complex een relatief laagliggende LUMO heeft, die een donor-acceptor interactie aan kan gaan met water-moleculen, maar ook met een ander I3- complex.... zo kan je dus "series" I3-, I62-, I93- en verder krijgen....

Normaal zijn dit complexen die onmiddelijk dissocieren, maar in dit geval zorgen de (donor-acceptor) interacties met water en de electrostatische interacties met het amylose ervoor dat de complexen "lang" blijven leven, en dus een interactie met fotonen (kleur!) aan kunnen gaan :)

Na enig zoeken vond ik de volgende twee relevante referenties: hier en hier. Let wel dat in de eerste referentie wordt vermeld dat er nog geen consensus bestaat over de precieze electronische processen van de Jood-zetmeel interacties! :D

Noot: ik ben niet "alwetend", maar ik heb wel een tamelijk brede chemische ontwikkeling achter de rug: achtereenvolgens organische chemie, fysisch-organische chemie, fotochemie, molecular modeling, cheminformatics en medicinale (geneesmiddel-ontwikkelings) chemie! Afbeelding

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Jodium-zetmeel complex

Als je zetmeel gebruikt om het eindpunt te bepalen van een titratie waarbij I2 omgezet wordt in I- krijg je toch een kleuromslag van blauwzwart naar doorzichtig?

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Jodium-zetmeel complex

Klopt, zodra het I2 op is zijn de complexerende jodides (zie hierboven) verdwenen en heb je een kleurloze oplossing van I- ionen....

Reageer