DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 23

DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Heb een sympathieke opdracht gekregen van mijn leerkracht biotechnologie, omdat ik een tekortje moet ophalen.

hier volgt de opdracht:

Waarom gebeurt een DNA-gelelektroforese horizontaal, en een eiwit-gelelektroforese verticaal?

Na lang zoeken op het internet vind ik het nog niet. Mss dat jullie een antwoord hebben.

Veel dank

Jorim: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.

Berichten: 337

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Een antwoord op deze vraag vindt je niet snel op internet, dat heeft je leraar goed bedacht 8-)

Het is trouwens niet altijd waar dat je DNA gel elektroforese horizontaal doet. Met name voor kleinere fragmenten is een polyacrylamide gel veel beter geschikt, maar goed.

Ik vind het flauw om direct het antwoord te geven het is niet voor niets dat je die opdracht hebt gekregen. Dus dan maar wat hints.

Waar bestaan de verschillende gelkamertypes uit, en hoe bereidt je je gelen. Belangrijk is ook je te realiseren waarom je deze geltypen gebruikt en wat de eigenschappen ervan zijn (met name voor SDSPAGE :) ) .

Berichten: 23

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

goed ga nog wat zelf zoeken, maar als ik niets gevonden heb tegen woensdag, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om mij het antwoord te geven. Moet mijn toets van 2.5/20 ophalen.

bedankt.

Antwoorden:

bij DNA elektroforese zijn de te scheiden grooter dan bij eiwitten, dus is een agarose gel dicht genoeg. Maar als je eiwitten scheid zijn de componenten veel kleiner dus heb je een polyacrylamide gel nodig.

Hoe zien de kamertjes er uit, bij DNA is het een dikke gel 1cm dik

bij eiwitten 3/4 mm dik. de looptijd is 30 min bij 200V voor alletwee.

Berichten: 1.122

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

...Maar als je eiwitten scheid zijn de componenten veel kleiner...
Scheid jij eiwitten? dat is niet best..... :) -----> scheidt 8-)

sorry....flauw, maar sommige taalfoutjes zijn wel erg grappig...

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Maar als je eiwitten scheid zijn de componenten veel kleiner dus heb je een polyacrylamide gel nodig.


Geen goed antwoord, eiwitscheidingen gebeuren ook door HRE (high resolution electroforese) en IEF (isoeloktrofocussing) in agarosegels

Berichten: 23

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

eventueel de zwaartekracht die een rol kan spelen bij de eiwitforese.

Berichten: 23

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

bij eiwit gelelektroforese wordt er gebruik gemaakt van 2 geltypen, en mss daardoor dat het beter gaat om te gieten verticaal dan horizontaal. maar wrm wordt een DNA gelelektroforese dan horizontaal gegoten en uitgevoerd?

Het juiste antwoord tegen 18.00 deze namiddag, als het kan.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Ik ben helemaal niet thuis in dit gebied, maar als het om de elektroforese gaat, en je gel is homogeen, maakt het toch niet uit of je de spanning links-rechts of boven-onder hebt?

Misschien zeg ik nu iets heel doms volgens onze microbiologen 8-)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Ik denk dat het meestal afhangt van welke apparatuur je al in huis hebt.

Ik ben wel bekend met het feit dat bij grote platen agarosegel als je die verticaal laat geleren er in het midden de agarose uitzakt waardoor je spectra een gebogen front vertonen. Wij gieten ze verticaal en zo snel als mogelijk is dwz als de gel niet meer uit de mal loopt, ze plat laten uitgeleren.

Berichten: 125

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Sorry, misschien te laat, maar er zijn wel degelijk gelsystemen voor eiwitten die ook horizontaal werken.

Sjouke

Berichten: 2.035

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

hannes3510 schreef:Heb een sympathieke opdracht gekregen van mijn leerkracht biotechnologie, omdat ik een tekortje moet ophalen.

hier volgt de opdracht:

Waarom gebeurt een DNA-gelelektroforese horizontaal, en een eiwit-gelelektroforese verticaal?
Als het allemaal kan, en niets uitmaakt, waarom stelt die leraar deze vraag dan???

De gegeven antwoorden zijn zo verwarrend dat ik inmiddels ook niet meer begrijp wat het achterliggende idee bij deze vraag is.....

Heren microbilogen? Een eenduidig antwoord voor mijn begrip graag! 8-)

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Ik heb even mijn handboek van Reiner Westermeier erbij gepakt en eens gekeken waarom er mogelijke wijze een voorkeur is voor horizontaal of verticaal electroforeren.

De factoren die bepalen hoe er geelektroforeerd wordt hangt niet af van de elektroforese zelf maar vooral van het gieten van platen, koelen, monsterapplicatie en elektrodebuffers,elektroden ed.
Waarom gebeurt een DNA-gelelektroforese horizontaal, en een eiwit-gelelektroforese verticaal?


Er is geen antwoord op deze vraag omdat de stellingen in de vraag niet korrect zijn.

Berichten: 23

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

ok, goed.

kan afgesloten worden.

Bedankt voor de hulp. Ik ben de enigste van de klas die iets heeft ingediend.

Berichten: 2.035

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

Kijk, dan heeft het toch nog iets opgeleverd.... laat ons ook even weten waar je leraar nou precies aan dacht 8-)

Berichten: 23

Re: DNA-gelelektroforese horizontaal, eiwit verticaal

hij weet het zelf niet, daarom kreeg ik en de anderen de opdracht om het even uit te zoeken.

de leerkrachten van vandaag. 8-)

Reageer