gedestilleerd water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 10

gedestilleerd water

Is gedestilleerd water nu het zelfde als gedemineraliseerd water?

Ik ben meerdere winkels afgeweest en heb met twijfel het gedemineraliseerd water meegenomen gezien ik geen gedestilleerd water kon vinden 8-)

Een andere vraag is of kalium nitraat op kamertemperatuur bewaard kan worden.

Op de verpakking staat er niets over beschreven.

Thnx in advance :)
Liefhebber van weetjes die weinigen weten

(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: gedestilleerd water

Gedestilleerd water is water dat tot koken is gebracht en waarvan de damp na koeling elders is opgevangen.

Gedemineralieerd water is water dat is ontdaan van zouten, bijv. d.m.v. een hars.

Gedemineraliseerd water bevat in principe nog alle organische verbindingen die in leidingwater aanwezig zijn (dichloormethaan, chloroform), maar ook koolzuur.

In gedestilleerd water, mits goed gedestilleerd, zitten deze niet meer.

En over KNO3 : als er niets op staat over koel bewaren, dan kun je het rustig bij kamertemperatuur bewaren (wel goed afsluiten).

Berichten: 205

Re: gedestilleerd water

demi (gedemineraliseerd) water bevat als het goed is ook geen; micro bacterieele levende beestje, door osmose en ontbreken van mineralen. (en in het proces kunnen ze ook dood gaan)

in gedestileerd water zit trouwens toch ook een klein beetje kool zuur door de CO2 in de lucht?

KNO3 zou ik alleen niet TE goed afsluiten als er iets fout gaat zou het druk kunnen op bouwen, hou het als je blieft een beetje uit de buurt van droge organischge verbiningen 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gedestilleerd water

Ik zou het wel koel en vooral droog bewaren, die kaliumnitraat. Ander zit je dadeljik met zo'n groot brok waarbij je bijna een beeldhougereedschapset bij nodig hebt als je er iets van moet hebben 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: gedestilleerd water

Ok dat dekt de meeste van mijn vragen Afbeelding

Er rest mij dan nog één vraag; waar kan ik gedestilleerd vandaan halen?
Liefhebber van weetjes die weinigen weten

(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: gedestilleerd water

Volgens mij kan je dat bij de supermarkt of drogist krijgen, in flessen van 1 liter.

[edit] Sorry Herman... ik zal de volgende keer even controleren of er al iemand aan het antwoorden is, OK? 8-)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: gedestilleerd water

Bij de supermarkt, bouwmarkt, drogist, waar eigenlijk niet? :)

Maarten is altijd 1 minuut eerder 8-)

Berichten: 1.122

Re: gedestilleerd water

Of je gebruikt het condens-water van je droger 8-)

Als je ten minste geen slang uit je raam hebt hangen.....

Berichten: 3.145

Re: gedestilleerd water

KNO3 zou ik alleen niet TE goed afsluiten als er iets fout gaat zou het druk kunnen op bouwen, hou het als je blieft een beetje uit de buurt van droge organischge verbiningen 8-)
Hoe beter afgesloten, hoe beter. KNO3 zal nooit druk opbouwen. Deze stof is echt 100% stabiel en kun je jaren en jaren bewaren in een volledig afgesloten bak of pot zonder ook maar het minste risico op drukopbouw. Zoals anderen al aangaven, het kan wel gaan klonteren, als er vocht bij kan. Gelukkig is KNO3 daar niet echt gevoelig voor, het is absoluut niet hygroscopisch. Dat is ook de reden waarom dit in pyro-toepassingen prettiger is dan NaNO3, omdat dat wel gemakkelijk klontert en vocht aantrekt.

Mijn verhaal geldt natuurlijk niet voor composities van KNO3 met wat anders. Zelf bewaar ik sowieso geen mixen van een oxidator en een brandstof, ik bewaar alleen de zuivere chemicalien.

Berichten: 127

Re: gedestilleerd water

Er rest mij dan nog één vraag; waar kan ik gedestilleerd vandaan halen?
Bij de meeste bezine pompen hebben ze het ook, als je het niet kunt vinden.

Jdeketel

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: gedestilleerd water

Helemaal te gek 8-)

bedankt voor de reacties en toelichtingen!
Liefhebber van weetjes die weinigen weten

(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: gedestilleerd water

Bij de supermarkt, bouwmarkt, drogist, waar eigenlijk niet?
Ik kan het werkelijk nergens vinden.Ben langs drogisten,supermarkten,tankstations geweest maar alles wat ze me aan kunnen bieden is gedemineraliseerd water :)
Gedestilleerd water is water dat tot koken is gebracht en waarvan de damp na koeling elders is opgevangen
Is dat geen gecondenseerd water??

Wat een gedoe voor een beetje water he? ik weet nog goed hoe het in de scheikunde lokaal vol stond met knijpflesjes vol van dit spul 8-)
Liefhebber van weetjes die weinigen weten

(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)

Berichten: 30

Re: gedestilleerd water

Waarvoor heb je dat gedestilleerd water eigenlijk nodig? Misschien is gedemineraliseerd ook wel goed?

Bij ons (in België) vind je echt overal gedestilleerd water, in de colruyt bvb. in 5l flessen.

Zo moeilijk kan dat toch niet te vinden zijn, dacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: gedestilleerd water

Nee ik heb werkelijk gedestilleerd water nodig bij deze proef, gedemineraliseerd water voldoet echt niet helaas.
Zo moeilijk kan dat toch niet te vinden zijn, dacht ik.
Probeer het maar te vinden in Almere, ik ben werkelijk overal geweest
Liefhebber van weetjes die weinigen weten

(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)

Berichten: 660

Re: gedestilleerd water

ik woon in roosendaal en werk bij een super de boer hier hebben wij gewoon flessen ged water staan ... en volgends mij is dit gedestileerd water (staat er dacht ik onder) zijn witte flessen met een blauw met zwart etiket .. maar als je het zo graag wil hebben .. zijn er niet gewoon leraren op school waar je het aan kan vragen of je wat gedestilleerd water mag ..

mvg kevin

Reageer