[scheikunde] neerslagreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] neerslagreacties

Opgave:

1/ breng in een reageerbuis een bariumchloride-oplossing en voeg zwavelzuur 6 N (= 3M) toe.

Waarnemingen en reactievergelijkineng?

2/breng in een reageerbuisje 2ml calciumchloride-oplossing en voeg er 2 ml natriumcarbonaatoplossing bij.

Doe hetzelfde met een kopersulfaatoplossing.

Waarnemingen en reactievergelijkineng en besluit?

Behandel dan deze neerslagen met waterstofchlooride en leg uit wat er gebeurt.(niet uitgevoerd)

Materiaalen:

Bariumchloride

Natriumchloride

Zwavelzuur

Kopersulfaat

1/

Bariumchloride opgelost in water geeft een kleurloze vloeistof

We voegen H2SO4 toe,dit zorgt ervoor dat er zich na vermenging een witte neerslag vormd.

Reactievergelijking

Ba2+ + Cl2-  BaCl2

BaCl2 + H2SO4 BaSO4 + HCl



2/

Calcuimchloride opgelost in water geeft een witte vloeistof

We hebben 2 ml van deze oplossing en voegen 2ml natriumcarbonaat oplossing toe.

De kleur was witachtig,het wordt iets helderder en heeft een kleine neerslag

CaCl  Ca2+ + 2Cl-1

Na2CO3  2Na2+ + CO32-

Ca2+ + CO32-  CaCO3

2NA+1 + 2Cl-1  2NaCl

blauwe kleur en flauwe neerslag(dit heeft men labogenoot erbij geschreven ,maar ik weet niet hoe hij eraan komt enig iedee iemand?)

Ca2+ en SO

Ca2+SO32-  slaat neer

zouden de chemikussen hier zo talrijk aanwezig men huiswerk eens willen nakijken

en weet soms iemand(in de opgave)met wat ik die kopersulfaatoplossing moet mengen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] neerslagreacties

Er zitten een aantal fouten in je notatie die het moeilijk maken om te lezen wat je bedoelt. We gebruiken op dit forum consequent sub- en superscript, maar ik kan er hier geen chocola van maken.

Wat bedoel je met Cl2-? Bedoel je Cl2- of Cl2-? Geen van twee is juist. Wat is Cl-1?

De oplos"reacties" zou ik andersom weergeven. Gebruiken jullie op school (aq) en (s) om aan te geven dat er een oplossing of een vaste stof is? Doe dat dan hier ook!

Die blauwe kleur waar je collega op duidt komt van het kopersulfaat.

Probeer het nog eens, dan lezen we het nogmaals door.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] neerslagreacties

Ik denk dat je verslag zo goed als volledig correct is.

Behalve dan op het laatste.

Daar voeg je CuSO4 toe aan de oplossing. Dit zal dissociëren en de tweewaardige koperionen zullen neerslaan met de chloride ionen. En de calcium ionen zullen neerslaan met de sulfaationen. De blauwe kleur is afkomstig van het koperzout.

Ik garandeer je niet dat alles wat ik hier schrijf correct is!

GB

Mart&Sit

Reageer