Springen naar inhoud

Actieve kool

• Log in om te kunnen reageren

chemgirl

chemgirl

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 10:23

Hoihoi

Ik vroeg me af hoe stoffen precies aan actieve kool hechten. Ik heb op internet gevonden dat actieve kool heel poreus is, dat temperatuur, druk en concentratie van invloed zijn op de werking van actieve kool. Verder stond erbij dat stoffen met een grote molmassa, een lage dampdruk en een hoge brekingindex beter geadsorbeerd worden.
Wat ik nou wil weten is waarom die stoffen wel en andere niet. En op basis van wat voor soort 'binding' vindt de adsorptie plaats?

Alvast bedankt 8-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 juni 2006 - 10:56

Exacte details weet ik niet, maar ik kan wel misschien wat beredeneren (waarheid niet gegarandeerd 8-)).

Een grote molmassa hangt eigenlijk samen met een groot aantal atomen, dus ook een molecuul met een relatief groot oppervlak. Hoe groter het oppervlak, hoe meer interactie er kan plaatsvinden tussen het te adsorberen molecuul en de actieve kool, lijkt me.

De dampdruk kan ik me ook iets bij voorstellen. Lage dampdruk houdt in, dat de stof relatief vluchtig is, met dus relatief zwakke intermoleculaire krachten. Dat kan ook wijzen op snellere hechting aan een ander oppervlak.

Voor de relatie tussen brekingsindex en adsorptie weet ik even geen verklaring.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

chemgirl

chemgirl

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 15:05

Dat klinkt idd wel logisch, ik had het een tijdje terug ook aan mijn practicumassistent gevraagd maar ook hij wist niet waar het principe van actieve kool precies op rust... Ik zal dan (voorlopig) maar gewoon aannemen dat het zo is 8-)

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2006 - 19:45

In dit proefschrift staat alles over adsorptie aan poreuze koolstoffen zoals Norit -> klik 8-)

Veranderd door The Herminator, 02 juni 2006 - 19:45

chemgirl

chemgirl

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 07:40

Oww super!!! bedankt, ik ga m binnenkort even doorspitten , ik hoop dat ik t snap 8-)

(k las je post net pas...)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures