Gelpermeatiechromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Gelpermeatiechromatografie

Hoi!

Ik ben me momenteel over GPC aan het buigen, ik onderzoek een laagmoleculair polymeer. De verhouding van het gewichtsgemiddelde molecuulgewicht en het numeriek gemiddelde molecuulgewicht bedraagt ongeveer 1,75. Dit is de polydispersiteit, ofwel maat voor de molecuulmassaverdeling.

Maar hoe leg je dat uit? En waarom leid je dat uit die verhouding?

Wat kan ik vermelden ivm de waarde? Is deze groot, klein?

Hoe kan ik een verband leggen tussen de GPC waarden, en de inherente viscositeitswaarden? Ik weet dat deze waarde van viscositeit niet groter mag zijn dan 0,1, maar is er een omzetting naar een gemiddeld molecullgewicht te doen? (dmv een rekensom)

Dan had ik nog een vraag of er een verschil is tussen solvatatie en solvatie, want solvatatie is de juiste vertaling van het engelse solvation, wat het doen oplossen betekent, maar solvatie wordt gebruikt om een verschijnsel in de kolom van GPC te beschrijven?( Zwelgraag)

Is dit twee keer dezelfde term met verschillende verklaringen, of zijn dit idd twee aparte termen?

Ik kan pas dinsdag weer over een computer beschikken.

Groeten en prettig weekend!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gelpermeatiechromatografie

Ik ga alleen even in op de wiskunde van gemiddelden.

Stel je voor je hebt 2 moleculen, één van massa 100 en één van massa 200. Het gemiddelde gewicht is (1*100+1*200) / (1+1) = 150 (je hebt van elk 1 molecuul). Het massagewogen gemiddeldeis (100*100 + 200*200) / (100+200) = 167 (je hebt immers 100 massaeenheden van molmassa 100, en 200 massaeenheden van molmassa 200). Hier is de verhouding dus 167:150 = 1.11. Als de massaverdeling schever wordt, neemt dit verhoudingsgetal toe. Probeer het maar eens.

Dit heeft nog praktisch nut ook, omdat er verschillende manieren zijn om gemiddelde molecuulmassa's te bepalen (bijvoorbeeld met behulp van dynamische lichtverstrooiing en statische lichtverstrooiing), die elk hun eigen "wegingskarakteristiek" hebben. Door vergelijken van de verkregen getallen kun je dus iets zeggen over de massaverdeling.

Berichten: 36

Re: Gelpermeatiechromatografie

Hoe kan ik nu uitleggen, op een verantwoorde manier dat de polydispersiteit, een maat is voor de molecuulmassaverdeling?

Wat duidt de term Mz+1 aan? ik weet dat Mz het Z-gemiddelde molecuulgewicht is, waarbij Z = zentrifuge ( het ultracentrifuge bepaalde z-gewicht), hieronder versta ik de moleculen met een hoog moleculair gewicht. Maar waar staat dan Mz+1 voor? Het molecuulgewicht van de allergrootste fractie? 8-)

Reageer