Springen naar inhoud

Champagne

• Log in om te kunnen reageren

MAc_CF

MAc_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 13:22

Hallo

Wij gaan morge op vakantie met het vliegtuig. Nou wilden wij champagne meenemen die we een keer hebben gewonnen met toernooi. Maar mag/kan je champagne meenemen in een vliegtuig. En zou het dan slimmer zijn in je handbagage mee te nemen: omdat de druk in de cabine constant wordt gehouden. Of in je koffer te stoppen.

Ik snap dat deze vraag echt op het grensgebied van de chemie ligt. Maar ik hoop dat mijn vraag beantwoord kan worden.

Mark

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2006 - 13:35

De druk zal over het algemeen gestaag lager worden hoor. De cabin altitude zoals dat wordt genoemd, zal echter nooit boven de 3 KM uitkomen.

physicsaddict

physicsaddict

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 13:36

Ik heb eens drie flessen Cava (Spaanse Champagne) meegenomen uit Spanje, in mijn handbagage. Geen enkel probleem daar dus.

Ik had wel de flessen in m'n handbagage gestoken, omdat de druk inderdaad daalt naarmate je hoger gaat. Nu weet ik niet of:
- de flessen tegen een drukdaling kunnen,
- en de druk daalt in het laadruim.
Dieren worden ook getransporteerd via het vliegtuig, dus zal het drukverschil niet enorm zijn.

Er zijn ook mensen die flessen champagne in hun gewone bagage hebben gestoken en daar geen enkel probleem mee hadden. Als je zo iets doet, verpak je best de flessen in een aantal handdoeken, gezien bij het inladen van het vliegtuig, niet altijd even zachthandig tewerk wordt gegaan.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2006 - 14:14

De druk in de fles loopt op tot honderden kilopascals. Enkele tienduizenden erbij is geen enkel probleem.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 15:34

Bij tax-free winkels op vliegvelden krijg je meestal een rekbare plastic "kous" mee om over gekochte flessen te doen.... dit omdat zelfs in de drukcabine "zwakke" flessen wel degelijk kunnen ploffen door de drukverschillen (ervaringsfeit!!!) [!]

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juni 2006 - 21:03

Bij tax-free winkels op vliegvelden krijg je meestal een rekbare plastic "kous" mee om over gekochte flessen te doen.... dit omdat zelfs in de drukcabine "zwakke" flessen wel degelijk kunnen ploffen door de drukverschillen (ervaringsfeit!!!) [!]

Twee opmerkingen: dit gaat om flessen die normaal geen enkel drukverschil te verwerken hebben, zoals gewone wijnflessen, bovendien denk ik dat deze kous meer bedoeld is om te zorgen dat een aantal flessen in een zak elkaar niet beschadigen en bij stoten van de zak niet stuk gaan....

Champagneflessen zijn echt tegen heel hoge druk bestand, een atmosfeertje meer of minder daar hebben ze niets tegen!

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 23:20

Accoord w.b. champagneflessen, maar niet w.b. de "kousen"! Het is een soort netpanty van dun rekbaar plastic, die absoluut niet beschermd tegen welke stoot dan ook!

Desgevraagd deelde men in die tax-free shop (ze liggen altijd achter de kassa!) bovendien mee dat dat was om eventueel rondspattend glas tegen te houden, en zoals ik al zei, ik heb inderdaad wel eens meegemaakt dat van de 15 meegenomen flessen (wodka) er een stuk of 10 geploft waren! 8-)

ps: Aeroflot houdt n.l. wel van snel stijgen/landen! :)

Veranderd door The Herminator, 03 juni 2006 - 23:22

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juni 2006 - 07:17

Dat is een ander ding dan wat ik ken: een wit plasticschuim netje van ca. 3-4mm dik met gaten van 2-3cm!

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 10:37

ik dacht dat het door de temperatuursverandering kwam, in zo'n bagageruim kan het behoorlijk koud worden?

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 10:38

Het zal dan waarschijnlijk een combinatie van de 2 factoren zijn.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 12:39

Zo'n bagageruim wordt inderdaad -50C, en dat zal zeker z'n invloed op het glas hebben! De discussie gaat echter ook over flessen in de handbagage!

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2006 - 14:28

de topicstarter stelde de vraag: waar hij het het best stak.
dus handbagage

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures