Springen naar inhoud

Reactiemechanisme depolymerisatie

• Log in om te kunnen reageren

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 14:43

Ik wil graag voor een experiment een reactiemechanisme hebben.
Het betreft de omzetting van polyethyleen tereftalaat (PET) tot dibenzyl tereftalaat (DBT) met als katalysator Zn(OAc)2.
De reactie is alsvolgt:
PET wordt met fenylmethanol en de katalysator in een rondbodemkolf gebracht. Dit geheel refluxt men 24 uur en dan heeft men dus de DBT (+ ethaandiol).
Eerst wordt dus gedepolymeriseerd om daarna te veresteren met fenylmethanol.

structuur PET
structuur DBT

Maar wat is het reactiemechanisme nou?

Ik heb zelf er over na gedacht maar ik heb geen idee hoe de zink het geheel katalyseerd. We hebben dat nog niet op school gehad namelijk 8-).
Ik heb wel het idee dat uit de PET CH2CH2(2+?) gesleutelt moet worden zodat deze later met 2 OH- tot ethaandiol kan reageren.
Er blijft een fenylmethyl kathion over dat met de overgebleven COO- groepen van de PET kan reageren.
Dit is mijn idee van hoe het gaat maar ondertussen zit ik wel met het elektrofiele karakter van het zink. Of moet ik daar helemaal niet aan denken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Veranderd door JeffreyButer, 03 juni 2006 - 15:35

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2006 - 17:42

Het is een transesterificatie. Er ontstaan dan ook geen benzyl kationen e.d. Het zinkacetaat dient als Lewis-zuur, en heeft grofweg dezelfde functie als H+ in een zuur-gekatalyseerde transesterificatie. Het kan co÷rdineren aan de zuurstof van de carbonylgroep, hierdoor wordt het koolstofatoom van de carbonylgroep electrofieler.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2006 - 18:33

Het is me helemaal duidelijk nu. Nu kan ik zelf wel verder met het mechanisme..
dankje 8-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures