autoprotolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 13

autoprotolyse

Autoprotolyse komt tot stand als je een oplossing maakt van 2 dezelfde amfolyten,

bvb H2O + H2O ==> OH- + H3O+

is dit zo'n beetje juist ?

en zijn er ook nog andere amfolyten die aan autoprotolyse doen of is dit uitsluitend een verschijnsel bij water

Mercikes

Berichten: 2.035

Re: autoprotolyse

Het geldt voor alle moleculen die met zichzelf een proton kunnen uitwisselen!

Autoprotolysis:"A proton (hydron) transfer reaction between two identical molecules (usually a solvent), one acting as a Brønsted acid and the other as a Brønsted base". 8-)

Berichten: 13

Re: autoprotolyse

dus het kan wel enkel met een amfolyt gebeuren,

weet je ook nog een paar vbn behalve water dan?

en kunnen alle amfolyten autoprotolyse doen?

Berichten: 2.035

Re: autoprotolyse

De definitie van autoprotolyse is: "Het zichzelf protoneren van een amfolyt", dus ja, alle amfolyten kunnen autoprotolyseren!

Een amfolyt kan zich zowel als een zuur of een base gedragen (dus een proton afstaan danwel opnemen)..... dat gaat dus alleen als een molecuul zowel een zwak zuur als een zwakke base is, en dat zijn er maar weinig!

De enige anderen die ik ken zijn H2PO4- en HCO3-.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: autoprotolyse

En alle aminozuren?

Berichten: 2.035

Re: autoprotolyse

Goeie vraag!

Volgens de definitie zijn dat inderdaad ook amfolyten, maar ze kunnen niet (bij een en dezelfde pH) autoprotolyseren 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: autoprotolyse

mono- en di-waterstofcitraat? Waterstoftartraat? waterstofmalonaat?

Berichten: 2.035

Re: autoprotolyse

De enige anderen die ik ken zijn H2PO4- en HCO3-.
Jij kent er dus meer, waarmee vraagsteller ongetwijfeld blij zal zijn.... vanwaar de vraagtekens? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: autoprotolyse

Ja dan zou je meteen in een adem alle multicarbonzuren kunnen noemen 8-)

Berichten: 13

Re: autoprotolyse

Bedankt mensen,

vraagje: klopt de volgende vgl?

zo nee hoe moet het dan wel?

is er een bepaalde regel die gevolgd moet worden bij autoprotolyse, kwestie van reactieproducten ed?

HPO2-4+HPO2-4 => H2PO4 + PO2-4

In elk geval al heel erg bedankt met alle info

Berichten: 2.035

Re: autoprotolyse

Je maakt er een potje van 8-)

H2PO4-+ H2PO4- -> H3PO4 + HPO42- lijkt er meer op!

De 'werkwijze" bij het opstellen avn de rv kan je halen uit de definities hierboven......

Berichten: 13

Re: autoprotolyse

sorry maar in mijn schrift staat HPO4-2 ook als vb van een amfolyt, dus wou ik eens proberen hoe die autoprotolyse er dan zou uitzien

Berichten: 2.035

Re: autoprotolyse

Ah ok!

Je ladingen kloppen nog niet, en de plaats van de subscripten moet even wat beter!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: autoprotolyse

Op deze manier kun je dus uiteindelijk 3 evenwichten opstellen en kun je op die manier zelfs bepalen bij welke pH welk ion ontstaat. Hieruit kun je ook concluderen dan amfolyten uitermate goede buffersystemen maken 8-)

Berichten: 13

Re: autoprotolyse

HPO2-4+HPO2-4 => H2PO4 + PO2-4
zo dan ???

HPO4-2+HPO4-2 => H2PO4 + PO2-4

sorry maar 'k weet het echt niet, heb donderdag mondeling examen chemie, en heb echt schrik dat hij me alles wat ik niet voor 100 % doorheb gaat vragen

Reageer