alcohol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 43

alcohol

Goedenmiddag,

Ik heb een vraag,

Waarbij wordt gelet op de houdbaarheidsdatum van een likeur van 20% of meer?

Hoe weet je hoe lang een alcohol goed blijft met zo een hoge percentage?

Misschien dat jullie mij meer antwoord kunnen geven?

Alvast bedankt,

H2O

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: alcohol

Bij dat soort alcoholpercentages en in een afgesloten fles (geen continue toevoer van verse zuurstof of verse bacterien) zal bacterie-afhankelijk bederf niet zo snel optreden. Echter, in de loop van de tijd kunnen er wel allerlei chemische veranderingen optreden in de stoffen in je likeur. Ik denk dat het antwoord helemaal van je likeur afhangt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: alcohol

Dat is een kwestie van uitproberen. Uiteraard heeft een professionele fabrikant dat allang gedaan.

Mij staat bij dat een alcoholpercentage van 25% voldoende is voor vrijwel alle microorganismen, een exoot hier of daar uitgezonderd. Likeur bevat ook nog eens enorm veel suiker, dus dat gaat ongeveer eeuwig mee.

De warenwet vereist meen ik een uiterste gebruiksdatum, zelfs voor een levensmiddel als keukenzout (dat niet kan bederven hoe goed je ook je best doet), dus zal er een symbolische datum op staan, bijvoorbeeld 4 jaren na productie.
β-Damascenon en maneschijn

Re: alcohol

Ik heb nog nooit een houdbaarheidsdatum op drank of zout zien staan

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: alcohol

Ik heb nog nooit een houdbaarheidsdatum op drank of zout zien staan


Inderdaad, ik heb een aantal flessen staan maar die datum is dan wel erg goed gecamoufleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: alcohol

Ik heb nog nooit een houdbaarheidsdatum op drank of zout zien staan


Even gekeken: ja hoor op m'n jozo zout staat een uiterste houdbaarheidsdatum. Geen sterke drank in huis, dus dat heb ik niet kunnen nagaan.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: alcohol

Even gekeken: ja hoor op m'n jozo zout staat een uiterste houdbaarheidsdatum. Geen sterke drank in huis, dus dat heb ik niet kunnen nagaan.


Dat komt door de jodium in dat zout. Als ik op mijn pakje zuiver zeezout kijk, dan staat daar geen houdbaarheidsdatum op. Evenmin op een fles cognac. Maar goed, dat staat ook niet op een fles wijn, en ik zou je sterk afraden om over 100 jaar nog een fles AH huiswijn te proberen te drinken.... :roll:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: alcohol

Het is sowieso sterk af te raden Ah huiswijn te drinken, ongeacht de aanschafdatum en datum van consumptie :wink: .

Niet op cognac? Wel op andere sterke drank? Aangezien het moet van de keuringsdienst van waren, zou je idd denken dat ze gewoon iets verzinnen....ik weet wet dat bier een half jaar na de uiterste verkoop-datum (want zo interpreteer ik het) nog prima te drinken is. Soms kan je zo ook gratis aan bier komen, als een slijterij nog kratten heeft staan die de uiterste verkoop-datum een week of 2 gepasseerd zijn, moeten ze er toch vanaf.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: alcohol

Dat komt door de jodium in dat zout. Als ik op mijn pakje zuiver zeezout kijk, dan staat daar geen houdbaarheidsdatum op.
"jodium" (hier kaliumjodide) is ook niet aan bederf onderhevig. Mogelijk wel het antiklontermiddel, maar dan nog, in 99% zout is dat ook ondenkbaar. Mogelijk wil de fabrikant zich alleen indekken om verzekeringsreden of iets dergelijks.

Maar laat ik eens kijken wat "De Wet" (Hier het Nederlandse Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen ) zegt:
Bij de verhandeling van voorverpakte eet- of drinkwaren moeten, met inachtneming van de bij of krachtens dit besluit gestelde regels, de volgende vermeldingen worden gebezigd:  

a. een lijst van ingrediënten;

b. de hoeveelheid van een ingrediënt of van een categorie van ingrediënten.

c. de netto-hoeveelheid;

d. de datum van minimale houdbaarheid, onderscheidenlijk de uiterste consumptiedatum;

e. een aanwijzing omtrent bewaring en gebruik;

f. gegevens omtrent de producent, verpakker of verkoper;

g. de plaats van oorsprong of herkomst;

h. het alcoholgehalte;

i. de produktiepartij;

j. een vermelding inzake het gebruik van een verpakkingsgas;

k. het cafeïnegehalte;

l. voor zover het alcoholhoudende dranken betreft, bedoeld in artikel 9, onder e, een vermelding van de ingrediënten of andere stoffen die bij de mens allergieën of intoleranties kunnen veroorzaken;

m. een vermelding inzake in de waar aanwezig zoethout.
en
De in het eerste lid bedoelde vermelding behoeft niet te worden gebezigd ten aanzien van:  

a.  

verse groenten - andere dan gekiemde zaden en soortgelijke produkten zoals scheuten van peulvruchten -, vers fruit en aardappelen, tenzij deze produkten zijn geschild, gesneden of een andere soortgelijke behandeling hebben ondergaan;  

b.  

wijn, likeurwijn, mousserende wijn, gearomatiseerde wijn en soortgelijke uit andere vruchten dan druiven verkregen produkten;  

c.  

andere alcoholhoudende dranken dan onder b bedoeld, met een gehalte van 10 of meer volumeprocenten alcohol, bepaald bij 20° C;  

d.  

alcoholvrije dranken, vruchtesappen, vruchtennectars en alcoholhoudende dranken in afzonderlijke recipiënten van meer dan 5 liter, bestemd voor levering aan instellingen;  

e.  

brood- of banketbakkerijprodukten welke naar hun aard bestemd zijn om binnen vierentwintig uur na de bereiding te worden geconsumeerd;  

f.  

azijn;  

g.  

keukenzout;  

h.  

suikers in vaste vorm;  

i.  

suikerwerk, bijna uitsluitend bestaande uit gearomatiseerde of gekleurde suiker(s);  

j.  

kauwpreparaten andere dan van tabak;  

k.  

afzonderlijke porties consumptie-ijs.
Ofwle: sterke drank en keukenzout zijn uitgezonderd, meneer JoZo is een strebertje en doet meer dan nodig is.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer