[scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

Als je een oplossing van NaCl gaat elektrolyseren komt er aan de ene elektrode choolrgas vrij. De betrokken redox-koppels zijn als volgt:

Na+(aq) / Na (s) met als standaardelekrodepotentiaal: V0 = -2,71 V

en : Cl2 (g) / Cl - (aq) met als standaardelektrodepotentiaal: V0 = 1,36 V

De vraag is welke spanning je moet aanleggen over de elektroden zodat de reactie tot stand komt. Ik ben nu niet zeker of dit 1,36 -- 2,71 = 4,07 V moet zijn ofwel 1,36 -- 2,71 = 1,35 V moet zijn.

Ik zou denken het laatste, omdat de ene reactie zo verloopt:

Na+ + e- --> Na met dus V = -2,71

en de andere:

2 Cl - --> Cl 2 + 2 e- met V = -1,36 (omdat de reactie andersom verloopt)

Hopelijk kan iemand me helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes Nucleofieltje

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

Waarom willen mensen toch altijd natrium maken. Het enige wat er bij deze reactie ontstaat in natriumhydroxide en HCl 8-) . Tevens zegt dit ook meteen iets over je chemische kennis omdat je had kunnen weten dat oxidatoren en reductoren met het grootste potentiaalverschil het eerste reageren.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

Waarschijnlijk een goed idee om op dit forum te zoeken op "electrolyse"... dan heb je de rest van de feestdagen om alle topics hierover te lezen, en dan snap je denk ik veel beter waar het allemaal over gaat! 8-)

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

Waarom willen mensen toch altijd natrium maken. Het enige wat er bij deze reactie ontstaat in natriumhydroxide en HCl  :D . Tevens zegt dit ook meteen iets over je chemische kennis omdat je had kunnen weten dat oxidatoren en reductoren met het grootste potentiaalverschil het eerste reageren.
In de opgave staat nochtans dat er natrium en chloor-gas gevormd wordt. 8-) Het gaat er ook niet om wat er gebeurt, eerder om het spanningsverschil dat je moet aanleggen zodat er chloor-gas en natrium gevormd worden.

en BTW, over mijn chemische kennis gesproken, waarom denk je dat m´n chemlevel op 2 staat en niet op 5 :)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

In de opgave staat nochtans dat er natrium en chloor-gas gevormd wordt.  8-)
Dat gebeurt alleen als de electrolyse in gesmolten NaCl wordt uitgevoerd :)

Volg mijn advies nou gewoon op! :D

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

Ik heb op het forum rondgekeken, maar kan nergens een echte uitleg vinden hiervan.........

Stel dan dat het een smelt is van NaCl welk spanningsverschil moet je dan aanleggen zodat de reactie gebeurt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

De standaardelektrodepotentialen zoals je die gevonden hebt gelden alleen in een waterige oplossing bij concentraties van 1M. Je vraagstuk gaat ook over een oplossing. Probeer de elektrolyse in de smelt maar niet te berekenen, daarvoor heb je echt wat meer achtergrond in de thermodynamica nodig!

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Elektrolyse, Elektrodepotentialen

De standaardelektrodepotentialen zoals je die gevonden hebt gelden alleen in een waterige oplossing bij  concentraties van 1M. Je vraagstuk gaat ook over een oplossing.
Ik ben weer eens los... 8-)
In de opgave staat nochtans dat er natrium en chloor-gas gevormd wordt
Daar klopt dus ergens iets niet.....

Reageer