zuiverheid NaOH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

zuiverheid NaOH

iemand enig idee, hoe Zuiver de NaOH gootsteen onstopper van de kruidvat is..

op busje staat 100% maar is dit zo?

alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuiverheid NaOH

Dat gebeurt niet gauw, je zult namelijk niet gauw chemicaliën van pro-analyse zuiverheid of hoger tussen de huis-tuin-en-keukenmiddelen zien staan 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zuiverheid NaOH

Maar vermoedelijk is het wel behoorlijk zuiver (>95%). Met die 100% bedoelen ze waarschijnlijk niet de zuiverheid, maar enkel dat er geen andere ingrediënten (zoals aluminium wat je ook wel eens ziet) in de ontstopper zitten.

Berichten: 7

Re: zuiverheid NaOH

ik ben vooral beniewd of het goed genoeg is voor consumptie..

Berichten: 2.746

Re: zuiverheid NaOH

8-) ben je van plan om het op te eten?

Berichten: 130

Re: zuiverheid NaOH

Dàt zou niet echt gezond zijn... Afbeelding

Berichten: 162

Re: zuiverheid NaOH

Wil er soms maismeel mee behandelen om er tortillabloem van te maken ? Ik geloof dat ze daarvoor calciumhydroxide gebruiken, geen natriumhydroxide.

Berichten: 7

Re: zuiverheid NaOH

ik wou een zure vloeistof ermee pH neutraal maken en daarna opeten 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: zuiverheid NaOH

Dat gebeurt niet gauw, je zult namelijk niet gauw chemicaliën van pro-analyse zuiverheid of hoger tussen de huis-tuin-en-keukenmiddelen zien staan 8-)
Als op het etiket vermeld dat het 100% is, wil dat zeggen dat het gehalte tussen 99,5 en 100,5 ligt. 100% is dus geen P.A. kwaliteit terwijl 99.999 dat bijvoorbeeld wel is. Let dus op de significantie van de opgegeven waarden.

Mogelijke verontreinigingen die je tegenkomt in NaOH zijn: water, carbonaat, chloride, sulfaat en kalium. De rest zijn "trace impurities", ppm-niveau of lager. Afgezien dat NaOH een corrosieve stof is, die extreem veel schade aanricht als je het op zou eten, is het zuiver genoeg voor consumptie. Wel eerst de pH controleren natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuiverheid NaOH

ik wou een zure vloeistof ermee pH neutraal maken en daarna opeten :)
Het ligt eraan wat voor tegenion in dat zuur zit. Natriumfosfaat zou ik persoonlijk niet zo vlug willen consumeren. (Een 1M NaCl oplossing overigens ook niet) 8-)

Berichten: 7

Re: zuiverheid NaOH

dus geen zware metalen? dat je nog dagenlang metaal smaak in je mond hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuiverheid NaOH

Ehm weet je uberhaubt wel de molecuulformule van keukenzout??? 8-)

Berichten: 7

Re: zuiverheid NaOH

geen idee, ik heb interesse erin verder weet ik er weinig vanaf!

Berichten: 1.122

Re: zuiverheid NaOH

Misschien is het een goed idee om volledig te vertellen wat je precies wil doen?! Vóór dat je met NaOH aan de slag gaat? Als je geen verstand hebt van scheikunde (zoals je zelf zegt) dan lijkt het mij zeer onverstandig om (lukraak) vast NaOH aan een zure oplossing toe te voegen en vervolgens te consumeren....

Als je bijv. geen idee hebt hoe zuur de oplossing is dan heb je dus ook geen idee hoeveel NaOH je moet toe voegen om de oplossing neutraal te krijgen.

Áls je al zure voedingsmiddelen neutraal/licht zuur wil maken dan zou ik niet gebruik willen maken van aggresieve stoffen als gootsteenontstopper!

Om een voorbeeld te geven. Als je bijvoorbeeld rabarbermoes minder zuur wil maken dan kan je beter gebruik maken van enkele mespuntjes krijt (CaCO3)(te koop bij de drogist). Dit werkt perfekt en is ook niet ongezond.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zuiverheid NaOH

Bakpoeder (natriumbicarbonaat) is ook erg geschikt voor het neutraliseren en hiernaast ook nog geschikt voor consumptie.

Gesloten